Disse bilmærker skal du ikke vælge ifølge mekanikere.
Lige nu læser andre
Valget af bil kan dele folk i lige så mange lejre som en fodboldfinale. For nogle er det et spørgsmål om loyalitet, for andre handler det om at undgå dyre fejltagelser.
Spørger man de to mekanikere Hugo Kenger og Magnus Andersson, er der visse mærker, man bør styre uden om, og så er der ét, som de begge anbefaler.
Det skriver Boosted
Ifølge de erfarne værkstedsmænd er det især de franske producenter, der volder problemer. Renault samt søstermærkerne Citroën og Peugeot får en hård dom, ikke på grund af køreegenskaberne, men fordi de er komplicerede at reparere.
“Så længe de virker, er der ingen problemer. Men så snart noget går i stykker på en fransk bil, er der mange problemer. Det er meget svært at reparere dem,” siger Magnus Andersson.
Læs også
Også britiske bilmærker får et advarselsflag. Land Rover og andre mærker i JLR-gruppen beskrives som kostbare bekendtskaber, når reparationerne melder sig.
Reservedelene er ifølge mekanikerne så dyre, at en uventet skade hurtigt kan blive en tung udgift.
Disse biler får ros
Når samtalen falder på et mere sikkert valg, peger begge på Volvo. De fremhæver, at bilerne “fungerer i alt slags vejr” – en ros, der dog primært synes at gælde de ældre modeller fra før det kinesiske selskab Geely overtog ejerskabet.
De nyere generationer har mødt hård kritik, særligt el- og hybridbilerne.
Læs også
I USA er Volvo blevet sagsøgt af ejere, der mener, at fejl i hybridmodellen XC40 bliver skjult, og en hjemmeside dedikeret til fejl i blandt andet elbilen EX90 har fået tusindvis af besøgende.
Flere rapporter peger på, at problemerne med de nyeste modeller kan koste Volvo milliarder. Ifølge branchemedier står koncernen til at afskrive op mod 11 milliarder kroner på biler, der endnu ikke er rullet ud på vejene.
Dermed står mekanikernes anbefaling af Volvo i skarp kontrast til de udfordringer, mærket i øjeblikket kæmper med på det globale marked.