Netto lancerer nyt tiltag: Træder i kraft denne uge

Kamille Isaksen

3 timer siden

|

06/05/2025
Nyheder
Foto: Ricochet64 / Shutterstock.com
Salling Group har netop udsendt en pressemeddelelse.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Hvert år rammes 12.000 danskere af et stroke, altså en blodprop eller blødning i hjernen.

Det svarer til én person hvert tredje kvarter, døgnet rundt. Og det gør stroke til en af de mest alvorlige og farlige folkesygdomme i Danmark.

Den gode nyhed er, at man selv kan gøre meget for at forebygge stroke – allervigtigst er at have styr på sit blodtryk.

Efter at have samarbejdet om blodtryksmålinger og sundhedsoplysning i udvalgte Bilka-varehuse i et år, vil Hjernesagen og Salling Group nu også tilbyde blodtryksmåling i udvalgte Netto-butikker.

Det oplyser Salling Group i en pressemeddelelse.

"Hvis man går rundt med forhøjet blodtryk over længere tid, kan det få meget alvorlige konsekvenser. Forhøjet blodtryk er den hyppigste årsag til stroke, men det belaster også hjertet og nyrerne. Derfor er vi i Hjernesagen utrolig glade for, at vi i samarbejde med Salling Group kan øge opmærksomheden om forhøjet blodtryk i hele befolkningen," siger Hjernesagens landsformand Jens Bilberg.

Mere lighed i sundhed

Det er de vigtige resultater fra samarbejdet i Bilka-varehusene, der ligger til grund for, at projektet nu også testes i udvalgte Nettobutikker: Mere end hver tiende af de kunder, som hidtil har takket ja til tilbuddet om gratis blodtryksmåling, har således haft et ubehandlet forhøjet blodtryk.

Det har givet Hjernesagen muligheden for at åbne dialogen om farerne ved forhøjet blodtryk med dele af befolkningen, som man ellers har svært ved at nå via traditionelle sundhedskampagner.

Ved at være til stede med sygeplejersker, blodtryksmålinger og informationsmaterialer i udvalgte Netto-butikker når Hjernesagen ud til det bredest tænkelige udsnit af den danske befolkning, da næsten alle danskere handler i dagligvarebutikker som Netto.

Dermed eksponeres alle samfundets grupper for et uhyre vigtigt sundhedsbudskab, og på den måde bidrager initiativet også til at bekæmpe uligheden i sundhed på strokeområdet.

En reel forskel for danskernes sundhed

Det er Salling Fondene, som ejer Salling Group, der har muliggjort blodtryksmålingerne i butikkerne med en donation på 2,6 millioner kroner.

Også i Salling Group hæfter man sig ved perspektiverne i det udvidede samarbejde:

"Vi er glade for at se, at kunderne tager så godt imod tilbuddet om blodtryksmåling – det håber vi også, at vores Netto-kunder vil gøre. Det er et fantastisk eksempel på, hvordan vi i samarbejde med Hjernesagen kan gøre en konkret forskel for danskernes sundhed. Ved at tilbyde denne service i endnu flere butikker gør vi det nemt og tilgængeligt at forebygge noget så alvorligt som forhøjet blodtryk og stroke, og det er vi både stolte af og meget engagerede i," siger Louise Gade, direktør for People, Culture & Sustainability i Salling Group. 

Udrulningen til udvalgte Netto-butikker testes i uge 19 i Netto i Kerteminde, Billund, Taulov, Augustenborg og Svendborg.

Testen falder sammen med den nationale markering af Strokedagen, som i år falder på den 6. maj. Her sætter man landet over fokus på forebyggelse samt symptomer på stroke gennem en lang række initiativer. Det er Hjernesagen, Dansk Råd for Genoplivning og TrygFonden, der har taget initiativ til Strokedagen.

Ads by MGDK