Nu vil EU fjerne diesel- og benzinforbud.
Lige nu læser andre
I flere år har Europas bilindustri talt om grøn omstilling som en opgave, der både trækker fremtiden i retning af nye løsninger og samtidig truer gamle forretninger.
Nu ser EU ud til at tage et skridt, der vender op og ned på den kurs, som ellers blev lagt med et fast forbud mod forbrændingsmotorer fra 2035.
Det skriver Boosted
Bag de lukkede døre i Bruxelles arbejder Kommissionen på et kompromis, der kan ændre spillets regler og mindske presset på en branche, som i stigende grad råber vagt i gevær.
Ifølge flere europæiske medier lægger Kommissionen op til at fjerne det totale stop for nye benzin- og dieselbiler for private bilkøbere.
Læs også
Det sker efter en række alvorlige profitadvarsler fra store bilproducenter, hvor flere topchefer har brugt ord som kollaps om den udvikling, de ser for sig.
Prognoser viser, at Europas samlede bilproduktion kan falde fra 13 til 9 millioner årligt inden for et årti, hvis der ikke sker ændringer.
EU-kommissær Stéphane Sejourne bekræfter, at kursen er ved at blive justeret. Han siger:
“Vi skal vise fleksibilitet i forhold til målet om helt at stoppe biler med forbrændingsmotor inden 2035.”
Udmeldingen markerer et tydeligt skifte, som skal imødekomme industriens bekymringer og forhindre, at store koncerner som Stellantis flytter investeringer ud af Europa.
Grebet bliver strammet om disse biler
Læs også
Samtidig strammes grebet om firmabiler. I stedet for at lægge hele byrden på private bilister vil EU nu pålægge virksomheder langt skrappere krav.
Firmabiler udgør omkring 60 procent af bilsalget i Europa, og netop den gruppe skal skifte til el i rekordtempo.
Ifølge udkastet kan kravene betyde, at halvdelen af alle firmabiler skal være elektriske allerede i 2027, og i 2030 skal andelen nå op på 90 procent.
Den nye linje vækker bekymring hos både bilindustrien og politiske kræfter i Tyskland, der advarer om, at for voldsomme krav til firmabiler kan ramme den europæiske del af produktionen hårdt.
Mens debatten raser, står EU med et valg, der skal balancere klimamål, arbejdspladser og industriens overlevelse – alt sammen i et kapløb, hvor ingen endnu ved, hvor vejen fører hen.