Regeringen har en målsætning om, at 96 procent af alle skolebørn skal gå i en almindelig folkeskole i 2015.En ny undersøgelse om inklusion lavet af Det Nationale Forskningscenter for Velfærd viser, at otte ud af 10 børn på mellemtrinene i folkeskolen trives, og de er både fagligt aktive og har det godt socialt.Men hvad betyder inklusion?* Inklusionsloven er vedtaget af et bredt flertal i Folketinget 24. april 2012* Inklusion handler om barnets oplevelse af at være en værdifuld deltager i det sociale og faglige fællesskab, og det er centralt for at lære noget og for at udvikle sig.* Alle børn og unge har brug for at indgå i et fællesskab med pædagoger, lærere og andre børn og unge.* Inklusionstankegangen betyder et perspektivskifte fra det enkelte barn til fokus på det fælles.* I dag modtager 5,6 procent af alle børn i folkeskolen specialundervisning i specialklasser og på specialskoler.* I 2015 er målet, at det er fire procent af børnene. Det betyder, at 10.000 af de børn, der i dag går i specialklasser eller på specialskole, skal inkluderes i den almene folkeskole. Det svarer til cirka et barn i hver tredje klasse.* Der vil således fortsat være børn, som modtager specialundervisning i specialklasser eller på specialskoler.* Målet er, at færre børn modtager specialundervisning, og flere børn inkluderes i den almindelige undervisning med de nødvendige støtteforanstaltninger.* De børn, som har behov for specialundervisning i specialklasser og på specialskoler, skal fortsat have det tilbudt.* Regeringen og KL er enige om at følge udviklingen tæt, så der kan reageres, hvis det generelt viser sig, at eleverne ikke får den støtte, de har krav på.(Kilde: Undervisningsministeriet)