Plakattropper på spring: Nu bliver EU-valget synligt

Natten til lørdag, når klokken slår 12, vil de politiske partiers fodsoldater myldre frem og plastre lygtepæle i hele landet til med valgplakater til EU-parlamentsvalget 25. maj.

Men selvom valget til pladserne i Bruxelles ikke er nær så populært hos danskerne som de hjemlige folketings- og kommunalvalg, betyder det ikke, at partitroppernes kamp om de strategisk bedst placerede lygtepæle ikke er offensiv.

- Min erfaring siger mig, at der er ligeså hård kamp om de gode pladser som op til folketingsvalgene. I hvert fald i det første døgns tid, fortæller Morten Scheelsbeck, der er presseansvarlig for De Konservatives kampagne op til EU-valget.

- Men det, at EU-parlamentsvalget ikke er nær så hypet, betyder nok, at der ikke bliver hængt ligeså mange plakater op, tilføjer han.

Det er langt fra første gang, at Morten Scheelsbeck stimler sammen med sine partifæller i mørket, og, så snart det bliver midnat, kravler op og ned ad hegn og lygtepæle med strips og plakater under armen.

Natten til lørdag skal han på færd i Solrød syd for København. Og ligesom andre steder i landet har De Konservatives frivillige også her rekognosceret gader og stræder i de seneste dage for at spotte de allerbedste plakatpladser.

- Det handler blandt andet om at gøre sig klart, hvordan plakaterne skal vende på lygtepælene for at flest mulige bilister ser dem. Og så tænker vi naturligvis over, hvilke områder der er flest potentielle konservative vælgere i, siger Morten Scheelsbeck.

Sammen med "flere hundrede" frivillige vil han gøre sit for, at De Konservatives spidskandidat, den erfarne Bendt Bendtsen, trodser de dårlige meningsmålinger og fastholder sit mandat i parlamentet.

For partier som Venstre, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti handler valget i stedet om, hvor mange mandater det lykkes dem at lande, mens SF, De Radikale, Liberal Alliance og Folkebevægelsen mod EU står foran en hård opgave.

Valgplakater kan naturligvis ikke alene sikre partierne mandater. I den indledende fase af valgkampen har kandidaterne især kæmpet om vælgernes gunst under overskrifter som "Velfærdsturisme", "Fri bevægelighed" og "Social dumping".

De næste tre uger skal disse og andre temaer debatteres, inden danskerne 25. maj afgiver deres stemmer og afgør, hvilke af i alt 100 kandidater der skal have de 13 danske pladser i Bruxelles.

/ritzau/

 

Dagens Gossip