Forside Nyheder Populær streamingtjeneste skylder millioner af kunder penge: Har du været...

Populær streamingtjeneste skylder millioner af kunder penge: Har du været abonnent, kan der ligge penge klar til dig

subscription apps / abonnoment
Tada Images / Shutterstock.com

Sådan ser du, om streamingtjenesten skylder dig op til flere hundrede kroner.

Lige nu læser andre

Millioner af Amazon Prime-kunder kan se frem til penge tilbage, efter at den amerikanske handelskommission FTC har indgået et historisk forlig på 2,5 milliarder dollars med techgiganten.

Forliget kommer efter anklager om, at Amazon i flere år gjorde det unødigt svært for brugere at opsige deres Prime-abonnement og lokkede kunder ind i tjenesten med vildledende tilmeldingsmetoder.

Refusioner ruller automatisk ud

FTC’s forlig blev annonceret i september og betyder, at kvalificerede Prime-medlemmer automatisk vil få refunderet op til 51 dollars af deres abonnementsbetalinger.

Amazon har ikke indrømmet skyld, men skriver i en erklæring, at virksomheden “altid har fulgt loven”, og at forliget gør det muligt at “komme videre og fokusere på innovation for kunderne”.

Ordningen gælder for kunder, der har tilmeldt sig Prime mellem juni 2019 og juni 2025, men kun hvis de har brugt Prime-fordele tre gange om året eller færre.

Læs også

Det vurderes, at millioner globalt kan være berettigede.

Det skriver ABCnews.

Sådan får kunderne pengene

Refusionerne bliver udbetalt automatisk, og berettigede kunder vil modtage en e-mail fra Amazon, når deres betaling er på vej.

Pengene kan modtages via PayPal, Venmo eller som fysisk check sendt med posten.

For dem, der ikke får en e-mail, men stadig mener at være omfattet af forliget, åbner en ansøgningsportal den 24. december.

Læs også

Her kan brugere indsende en individuel anmodning om tilbagebetaling.

Ansøgningen foregår på:
www.subscriptionmembershipsettlement.com

Baggrunden: Klager om “manipulativ” opsigelse

FTC’s oprindelige klage fra 2023 beskyldte Amazon for at bruge en opsigelsesproces, der var designet til at forvirre brugerne og holde dem fast i abonnementet længere end ønsket.

Myndigheden mente også, at kunder blev nødet til at tilmelde sig Prime gennem udformninger, der var “bevidst manipulerende”.

Det er en af de største sager i USA mod en digital abonnementsplatform og kan få betydning for hele branchen, hvor flere virksomheder bruger lignende tilmeldings- og opsigelsesdesign.

Læs også

Ads by MGDK