Ryanairs ufine trick: 'Truede' passagerer der havde fået refunderet penge

Skrevet af Henrik R

05/08/2022
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Ryanair er havnet i modvind, efter det er blevet afsløret, at de kun lod passagerer flyve, hvis de tilbagebetalte de refunderinger, de havde fået

Mest læste i dag

Ryanair bandlyste en række passagerer, der havde modtaget refunderinger for flyvninger, da de nægtede at betale disse refunderinger tilbage til virksomheden, har en undersøgelse vist.

Ifølge MoneySavingExpert (MSE) har lavprisselskabet bandlyst en række passagerer, som har modtaget refunderinger for fly, der blev udsat eller aflyst på grund af corona, skriver The Sun ifølge Daily Star.

MSE har talt med tre kunder, der fik at vide at vide, at de ikke kunne flyve med selskabet, før de betalte pengene tilbage. En kunde blev desuden informeret om dette få dage før flyets afgang.

Kunderne havde modtaget deres refunderinger via deres kreditkortudbyder, da de havde gjort indsigelse. De valgte at gøre indsigelse gennem deres kreditkortudbyder, da de fik afvist deres refundering af Ryanair.

En række kunder har rapporteret, at de blev ramt af angst, da de blev kontaktet af flyselskabet vedrørende deres refunderinger.

Der er flere flyselskaber, der er blevet kritiseret for at have været langsomme til at behandle refunderinger under sidste år lockdown, hvor de fleste flyvninger blev aflyst. Flere flyselskaber har nægtet at refundere penge til kunderne.

Ifølge Daily Star fastslog Competition and Markets Authority (CMA) for nylig, at Ryanair og British Airways ikke skulle refundere kunderne for lockdown-flyvninger.

De tre passagerer, som MSE har talt med, havde reserveret et fly med afgang i sommeren 2020, men besluttede ikke at rejse på grund af regeringens restriktioner. Derfor bad de om en refundering, men blev afvist.

De tog derfor kontakt til deres kreditkortudbyder, American Express, som de gjorde indsigelse hos. Dermed fik de refunderet deres penge, selvom selskabet bestred et af kravene.

Da passagererne forsøgte at bestille et fly denne sommer, virkede det hele til at være fint. Da de forsøgte at tjekke ind eller ændre deres booking, krævede Ryanair dog, at de betalte de penge, de havde fået refunderet.

Flyselskabet tilbød at refundere pengene for de nye flyvninger, hvis kunderne ikke ønskede at betale de penge, de oprindeligt havde fået refunderet. En af passagererne ville dog miste en stor sum penge, da vedkommende allerede havde betalt for hotel, bil og coronatest.

"At rejse med coronarestriktioner er stressende, men dette totalt uforudsete krav om betaling tog stressen til et helt nyt niveau," lød det fra denne passager.

"Ryanair tog imod en ny booking af flyrejse og overraskede mig, da jeg forsøgte at tjekke ind tre dage før afrejse, hvor jeg opdagede denne forespørgsel," fortsatte vedkommende.