Onsdag den 28. maj lancerede Danske Bank og Vores Børn podcast-serien Gamechanger – for forældre.
Serien består af otte afsnit, hvor chefredaktør for Vores Børn, Christina B. Kjeldsen, er vært og har sat sig for at blive klogere på gaming.
I løbet af seriens otte afsnit taler Christina B. Kjeldsen med flere eksperter, blandt andet en hjerneforsker, en spilanmelder, en ekspert i online trivsel, Danmarks største Twitch-streamer og Danske Banks børne- og ungechef Anne Juel Jørgensen.
Tilsammen er de forskellige eksperter med til at forklare, hvilken betydning gaming-universerne har for et børneliv anno 2025.
Forældre behøver ikke nødvendigvis at forstå gaming, men de behøver at forstå, hvorfor deres barn synes, det er sjovt at game – de nye og gamle venskaber, der opstår, den fantasifulde leg og de kreative universer.
Og så skal forældrene selvfølgelig også kende til de negative sider.
Det skriver Story House Egmont i en pressemeddelelse.
Online-gaming handler også om økonomi
Udover otte podcast-episoder består konceptet af en integreret content-kampagne, som tæller digitorials og video til sociale medier, der udkommer på tværs af Danske Banks, Vores Børns og Center for Digital Pædagogiks kanaler.
Ambitionen med Gamechanger – for forældre er at skabe indhold, der oplyser og giver konkrete værktøjer til en moderne forældregruppe, som ofte føler sig på bar bund, når det handler om gaming.
Her er der tale om en målgruppe, som Egmont-magasinet Vores Børn hver dag rækker ud til, og derfor er et samarbejde om podcast-serien oplagt:
”Gode pengevaner starter tidligt – og i dag starter de ofte bag en skærm. For børn og unge er gaming ikke bare leg – det er et af deres første møder med komplekse forbrugsmekanismer og forretningsmodeller, der er designet til at få dem til at bruge penge. Når digitale køb, præmier og betting-elementer flytter ind i spiluniverset, udviskes grænsen mellem gaming og gambling. Det starter uskyldigt, men kan ende alvorligt. Derfor har vi som forældre et ansvar for at spørge ind og forstå, hvad der sker bag skærmen – også selvom det kan være svært at vide, hvor man skal starte,” siger Anne Juel Jørgensen, børne- og ungechef i Danske Bank.
”Vi tror på, at mødet mellem barnet eller den unge og deres forældre bliver mindre konfliktfyldt, hvis samtaler om gaming handler om mere end kun skærmtid. Gamechanger – for forældre handler ikke om, hvad gaming går ud på – den handler om et børneliv anno 2025, hvor virkeligheden både udspiller sig online og offline. Det kan godt være, at mange forældre ikke er særligt interesserede i gaming, men de er interesserede i at forstå det liv, deres barn lever online. På den måde kan de heppe, når noget er sjovt, og være en støtte, når noget er svært – akkurat som i alle mulige andre facetter af livet,” siger Christina B. Kjeldsen.
Bag idé, koncept og eksekvering står Egmont-bureauet, Story Lab:
”Podcast-serien Gamechanger – for forældre er et rigtig godt eksempel på en kampagne med substans og gennemslagskraft, som er båret frem af to brands med samme værdigrundlag, der arbejder for at give forældre konkrete værktøjer, der kan gøre det lettere at navigere i et digitalt familieliv,” siger Louise Aalbæk, Client Service Director & COO hos Story Lab.