Statsrevisor om DSB-kritik: Man burde være skredet ind tidligere

Skrevet af admin

19/03/2014

Dagens topnyheder

Først efter fire år med dårlig økonomi i DSB greb daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) ind. Ledelsen blev skiftet ud, og der blev iværksat en plan for at rette op på økonomien og effektivisere.

Rigsrevisionen kom onsdag med kritik af, at skiftende transportministre i årene 2007 til 2011 ikke greb ind overfor DSB's dårlige økonomi med faldende indtægter, stigende omkostninger og gæld som følge af fejlslagne investeringer i udlandet.

Kristian Jensen, der er statsrevisor og Venstres gruppeformand, siger, at rigsrevisorernes rapport først og fremmest viser, at DSB har været "elendig til at byde på konkurrenceudsatte strækninger i udlandet".

- Rapporten viser tydeligt, at DSB ikke har haft styr på, at de ikke skulle byde på opgaver i udlandet, og det er det, der primært har gjort, at de har tabt penge fra 2007 og fremefter, siger Kristian Jensen til Ritzau.

Spørgsmål: Det omhandler en periode, hvor du selv sad i VK-regeringen. Økonomien sejlede fra 2007, hvorfor blev der ikke grebet ind før?

- Det er ikke min opgave som statsrevisor at svare på. Det tror jeg de konkrete ministre, der sad i den periode, må svare på. Men naturligvis kan man altid sige, at man burde være skredet ind tidligere, svarer Kristian Jensen, der understreger, at han udtaler sig som statsrevisor.

Spørgsmål: Rapporten er udarbejdet bagudrettet. Hvad får kritikken af konsekvenser?

- Det er svært at bede en minister, som er gået af, om at træde tilbage. Den får ikke nogen direkte konsekvenser, men man kan lære af det her, at statsejede virksomheder ikke skal begynde at konkurrere på udenlandske markeder, svarer Kristian Jensen.

Spørgsmål: Er det relevant at få udarbejdet en så omfattende rapport, når der blev lagt en ny strategi og indsat en ny ledelse i DSB for tre år siden?

- Rapporten er nyttig i forhold til at få sat fingeren på de ømme punkter i DSB. Den viser samtidig, at der er et uudnyttet effektiviseringspotentiale.

- Der er en række udfordringer med at få nedbragt personaleomkostningerne, som jeg mener, at DSB og transportministeren bør tage fat i nu. Det handler om at få mest mulig offentlig transport for de bevillinger, DSB får, svarer Kristian Jensen.

/ritzau/