Danske grise udsættes for grove lovovertrædelser.
Lige nu læser andre
Danske grise sendes ud på rejser, der overskrider både tids- og temperaturgrænser, og bag dokumenterne, der skal beskytte dyrene, gemmer sig et mønster af bevidst vildledning.
Det fremgår af aktindsigter fra Fødevarestyrelsen og videooptagelser, som Dyrenes Beskyttelse har indsamlet ved at følge en svinetransport fra Danmark gennem Europa.
Ifølge organisationens dyrlæge og ekspert i dyretransporter, Ditte Erichsen, er der tale om en systematisk omgåelse af reglerne.
“Alt tyder på et systematisk svindelnummer, hvor danske svineeksportører giver forkerte oplysninger og dermed vildleder myndighederne. Det er svært at se, at formålet skulle være andet end at omgå de regler, der skal beskytte grisene på de lange dyretransporter,” siger hun i en pressemeddelelse.
Under et af Dyrenes Beskyttelses egne forsøg i august blev en lastbil med 500 grise fulgt fra Skærbæk til et staldanlæg i Sydtyrol, som på papiret stod som rejsens slutdestination.
Læs også
I virkeligheden fik dyrene kun en kort pause, før transporten fortsatte tværs gennem Italien i over 30 graders varme.
Ifølge organisationen blev grisene transporteret i mere end 35 timer – langt ud over den lovlige grænse på 24 timer.
Smuthul i ordningen
Fødevarestyrelsen godkender alle transporter, der overstiger otte timer, men ordningen indeholder et smuthul.
Når eksportørerne angiver et såkaldt samlested som bestemmelsessted, ophører myndighedernes kontrol, så snart grisene ankommer.
Læs også
Herfra kan de fortsætte videre uden tilsyn, selvom loven kræver mindst 48 timers pause, før dyrene må køres igen.
Aktindsigter viser, at mange danske transporter opgiver netop den sydtyrolske stald som slutpunkt, selv om den ikke kan rumme det antal dyr, der sendes dertil.
Dyrenes Beskyttelse kalder det dybt bekymrende, at myndighederne ikke reagerer. Organisationens direktør, Britta Riis, kræver handling:
“Fødevarestyrelsen må efter denne afsløring stramme voldsomt op på kontrolproceduren for de transporter, hvor eksportøren sender grise til et samlested. Og politisk bør regeringen bruge formandskabet i EU til at få indført et totalt forbud mod brugen af samlesteder som bestemmelsessted.”
Bag et tungt bureaukratisk system afsløres en virkelighed, hvor tusindvis af danske grise stadig transporteres under ulovlige og lidelsesfulde forhold – og hvor papirerne langt fra altid fortæller sandheden.