Tidligere dansk politiker svindlet for tusindvis af kroner.
Lige nu læser andre
Black Friday blev alt andet end en festdag for tidligere Alternativet-leder Uffe Elbæk, der måtte se sin bankkonto lænset af svindlere.
I et opslag på sociale medier fortæller han, hvordan han blev offer for et veltilrettelagt svindelnummer.
Det skriver BT
“Jeg føler mig så dum, dum DUM,” skriver han, efter han ved en fejl overførte næsten 7000 kroner til svindlere, der udgav sig for at være fra Punktum Dk – organisationen, der administrerer danske internetdomæner.
Læs også
Ifølge Elbæk modtog han en falsk e-mail, der lignede en faktura fra Punktum Dk. Her blev han bedt om at betale 125 kroner i forbindelse med et domæne.
Uden at ane uråd fulgte han betalingslinket, hvilket resulterede i, at hans konto blev trukket for et betydeligt højere beløb. “Pas på derude. De er så smarte,” advarer han i opslaget.
Elbæks oplevelse er desværre ikke enestående.
Tidligere på måneden fortalte kommunikationsrådgiver Anna Thygesen om en lignende oplevelse, hvor hendes og ægtefællens fælleskonti blev tømt af en svindler, der udgav sig for at være fra banken.
Myndigheder og banker har flere gange advaret mod den stigende bølge af svindel, hvor kreative metoder bruges til at narre folk til at oplyse deres betalingsoplysninger eller overføre penge.
Ifølge både politiet og Nordea er antallet af digitale og telefoniske svindelnumre steget markant i 2024.
Også Punktum Dk har reageret på problemet. På deres hjemmeside advarer de om, at svindlere i øjeblikket sender falske e-mails om suspension eller fakturering af domæner.
“Hvis du modtager en falsk mail, skal du ikke betale via betalingslinket!” lyder det fra organisationen, der understreger, at deres officielle e-mails altid slutter med ‘@punktum.dk’.
Historien om Uffe Elbæk og andre ofre for svindel er en påmindelse om, hvor vigtigt det er at være ekstra opmærksom, når man modtager uventede beskeder om betalinger eller sikkerhedsproblemer.