Tog kan ikke kobles sammen: IC4-fejl løses først i 2017

Skrevet af admin

13/06/2014

Dagens topnyheder

Rækken af problemer med de skandaleramte IC4-tog synes ingen ende at tage.

Flere forskellige ting forhindrer togene i at kunne kobles til og fra hinanden, mens de er i drift. Ifølge en ny statusrapport, som DSB har lavet til Folketinget, vil de problemer først være løst i 2017, skriver Ingeniøren.

Driftskobling, som det hedder i DSB-sprog, har ellers fra start været en grundlæggende præmis for, at IC4 kunne afløse sin forgænger, IC3, på længere ruter.

Men i øjeblikket skal et IC4-tog i garage og gennemføre en ni minutter lang proces, hvis et togsæt skal kobles fra eller til.

Det gør det i praksis umuligt at koble togsæt til og fra hinanden under almindelig drift, hvis man samtidig skal overholde køreplanen.

Når problemerne først forventes løst i 2017 - 17 år efter, at IC4-togene blev bestilt - skyldes det, at det kræver en lang række ændringer at få koblingssystemet til at virke.

For det første har det vist sig, at det italienske design står i vejen for funktionaliteten:

- IC4 er født med plader for koblingen, der kan skydes til side - det er den runde snude. Pladerne er kørt for, når den ikke skal koble.

- Designmæssigt er det smart, men det har aldrig fungeret. Under kørsel sidder pladerne og bevæger sig, og det forstyrrer de sensorer, der bestemmer koblingens placering, siger direktør i DSB Vedligehold Steen Schougaard Christensen til Ingeniøren.

- Derfor er vi begyndt at afmontere disse plader og sætte en gator (en slags beskyttelsespose, red.) på, fortsætter han.

Et andet problem er koblingernes indmad, som ikke kan kommunikere ordentligt med togets it-system.

- Derfor har vi aftalt med leverandøren, at de fra uge 32 leverer ny indmad til koblingen på togene, som skal få det til at fungere, fortæller Steen Schougaard Christensen.

I DSB håber man at være klar med en løsning et år før den tidsplan, der nu er meldt ud til Folketinget - altså allerede i 2016. Men som han selv siger:

- Når det drejer sig om IC4, så gives der ingen garantier.

/ritzau/