Forside Nyheder Trist nyt til McDonald’s elskere: Nu stiger priserne

Trist nyt til McDonald’s elskere: Nu stiger priserne

mcdonalds happy meal
Ratana21 / Shutterstock.com

Nu stiger priserne på McDonald’s

Lige nu læser andre

For nogen danskere er en tur forbi McDonald’s blevet en fast del af hverdagen, og især den lille cheeseburger har haft en nærmest ikonisk status som et hurtigt og billigt måltid.

Men prisen, der i årevis har været forbundet med en tikrone, er nu endnu en gang kravlet opad.

Fastfoodkæden har hævet beløbet til 17 kroner, og dermed er et nostalgisk pejlemærke i dansk fastfoodkultur blevet endnu dyrere.

Det skrives Ekstra Bladet

Ekstra Bladets gennemgang viser, at prisen er justeret opad på tværs af restauranter. McDonald’s bekræfter ændringen og forklarer, at franchisetagerne fastsætter priserne individuelt, men at der ligger en klar anbefaling bag.

Læs også

”Vores danske franchisetagere fastsætter selv priserne i deres restauranter, men det er rigtigt, at vi har anbefalet dem at sætte prisen op på cheeseburgeren,” skriver Mads Jensen, pressemedarbejder hos McDonald’s, i en mail til avisen.

Her er grunden til prisstigningerne

Begrundelsen er enkel:

Forretningen skal løbe rundt. Ifølge kæden er det nødvendigt at justere priserne for at sikre, at driften fortsat er økonomisk bæredygtig for de mange franchisetagere.

”Det er aldrig let at sætte priserne op, men det skal være en sund forretning at drive en McDonald’s restaurant, når man ser på franchisetagernes samlede indtægts – og udgiftsbillede,” skriver Mads Jensen og understreger, at kæden samtidig forsøger at holde sig konkurrencedygtig med skiftende kampagner.

Ironisk nok sker prisstigningen på et tidspunkt, hvor fødevarepriserne i Danmark er faldende.

Læs også

Tal fra Danmarks Statistik viser, at priserne på mad er dykket fire måneder i træk, senest med 0,9 procent fra oktober til november.

Det samlede fald på 2,5 procent står i skarp kontrast til burgerstigningen, der går i modsat retning.

For forbrugerne betyder det, at en velkendt klassiker ikke længere er en budgetvenlig mundfuld, men endnu et symbol på en tid, hvor fastfood ikke længere er skånet for prisjusteringer.

Ads by MGDK