Hvis du bruger MitID, bør du læse med her.
Lige nu læser andre
Næsten alle danskere benytter MitID.
Tjenesten fungerer som nøgle til et væld af digitale platforme, blandt andet e-Boks og Skat.
Det betyder, at det digitale ID berører stort set hele befolkningen, og derfor er det vigtigt at rette opmærksomheden mod det, når noget ikke fungerer, som det burde.
Selv om online svindel i 2025 langt fra er et nyt problem, rammer det stadig helt almindelige mennesker.
Mange tusinde danskere bliver på årlig basis snydt online, og nu er det blevet MitID-brugernes tur til at passe ekstra godt på.
Læs også
Sådan skriver Nyheder24 ifølge en advarsel, som Digitaliseringsstyrelsen har udsendt.
“E-mailen er falsk”
Indimellem hænder det nemlig, at der florerer falske e-mails med MitID som afsender:
“Svindlerne beder dig i mailen om at genaktivere din MitID app. E-mailen er falsk. Du skal derfor ikke klikke på knappen og aldrig udlevere dine oplysninger,” skrives der i advarslen.
Derefter kommer Digitaliseringsstyrelsen med en opfordring til alle dem, der skulle ske at modtage mailen:
“Husk på: MitID ville aldrig bede dig om at udlevere login-oplysninger eller andre personlige oplysninger via e-mail, telefon eller SMS – med mindre du selv har kontaktet MitID Supporten for at få hjælp.”
Læs også
Såfremt du allerede er hoppet i fælden, bør du reagere omgående ved at kontakte Cyberhotline for Digital Sikkerhed:
“Hvis du allerede har klikket på linket og indtastet personlige oplysninger, kan du få hjælp ved at kontakte Cyberhotline for Digital Sikkerhed på tlf. 33 37 00 37,” afslutter Digitaliseringsstyrelsen.
Herunder ser du et eksempel på, hvordan en svindelmail kan se ud.
