Forside Økonomi Lidl-medarbejdere indrømmer: Vi snyder kunderne – og her er måderne...

Lidl-medarbejdere indrømmer: Vi snyder kunderne – og her er måderne vi gør det på

Lidl
Jeppe Gustafsson / Shutterstock.com

Ansatte afslører, hvordan de narrer kunderne til at bruge flere penge.

Lige nu læser andre

Lidl har i årevis været en af danskernes foretrukne supermarkeder med topplaceringer i forbrugertests og tilfredshedsundersøgelser.

Men bag den pæne facade gemmer sig ifølge tidligere ansatte en række bevidste kneb, der får kunderne til at lægge flere varer i kurven, end de egentlig havde planlagt.

Flere tidligere medarbejdere fortæller i en ny dokumentar, hvordan kæden bevidst bruger psykologiske virkemidler til at øge salget. Nogle af metoderne er klassiske, andre mere kreative.

For eksempel er Lidl-vognene designet til at virke større end i andre supermarkeder. Varerne glider aldrig helt ned mod håndtaget, og derfor ser indholdet mindre ud, end det er. En tidligere ansat i dokumentaren påpeger, at hvis vognene havde været mindre, “ville Lidl aldrig have kunnet producere det salg, som det nu producerer”.

Men kædens strategi stopper ikke ved vognstørrelsen. I modsætning til de fleste supermarkeder, hvor prisskilte sidder under varerne, placerer Lidl dem over hylderne. Det betyder, at mange kunder ubevidst forbinder den laveste pris med den forkerte vare – og dermed får noget dyrere med hjem, end de tror.

Læs også

Også butikkernes indretning er nøje planlagt. De friske grøntsager står altid ved indgangen, så kunderne får en følelse af at starte sundt ud – hvilket øger chancen for, at slik og snacks ryger med til sidst.

Lidl har endnu ikke kommenteret afsløringerne, men ifølge detailhandelseksperter er strategien ikke unik. Den adskiller sig dog ved, hvor systematisk den ser ud til at være ført ud i livet.

Så næste gang indkøbsvognen ser lidt tom ud, kan det vise sig, at det ikke er dig, der har købt for lidt – men Lidl, der har tænkt for meget.

Ads by MGDK