Det er ikke alene et alvorligt problem – det er også til stor frustration for utallige.
Lige nu læser andre
Reklamer, der lokker tv-seere til at spille om penge midt under fodboldkampe eller håndboldturneringer, får snart sparket væk fra skærmen.
Et bredt flertal i Folketinget har indgået en ny aftale, der strammer reglerne markant for spilreklamer og skal dæmpe den stigende spilafhængighed blandt danskere – især unge.
Ifølge oplysninger fra Børsen indfører aftalen et såkaldt “fløjt-til-fløjt-forbud”. Det betyder, at spilreklamer bliver forbudt fra ti minutter før en sportsudsendelse går i gang, til ti minutter efter kampen er slut.
Forbud mod bonusser og kendisreklamer
Ud over stop for reklamer under live sport omfatter aftalen også et forbud mod velkomstbonusser til nye spillere. Samtidig bliver det ulovligt for offentlige personer og sportsprofiler at lægge ansigt til spilreklamer. Det gælder både professionelle atleter, tidligere sportsstjerner og kendte personer med stor følgerskare på sociale medier.
Derudover forbydes “liveodds-bannere” på stadioner, hvor bookmakerne ellers ofte har været synlige under kampene.
Markant stigning i spilreklamer
Læs også
Aftalen kommer efter flere års politiske forhandlinger og voksende bekymring for unges forhold til pengespil. Tal fra Kantar Media viser, at antallet af spilreklamer på tv er steget med 70 procent siden 2020, mens radioen har oplevet en stigning på hele 102 procent.
I 2022 nedsatte regeringen et ungespilpanel, som sidste år anbefalede et totalt forbud mod spilreklamer. Den daværende skatteminister Rasmus Stoklund (S) fremlagde idéen om at forbyde reklamer i sports-pauser – et forslag, som nu bliver til virkelighed.
Den nye aftale præsenteres fredag morgen klokken 08.45 af skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen (S), der har stået i spidsen for forhandlingerne. Ifølge ministeriet er målet at beskytte børn og unge og sætte en stopper for den aggressive markedsføring, der i årevis har fulgt sportssendinger på tv.