Dansk cykellegende indstiller karrieren.
En lang karriere på cykelsportens allerøverste hylde nærmer sig sin afslutning. Efter mere end et årti blandt verdens bedste ryttere har Magnus Cort besluttet, at 2026 bliver sidste sæson som professionel.
Det oplyser Uno-X Mobility på sin hjemmeside
Inden målstregen krydses for sidste gang, vil danskeren dog gøre alt for at sætte et værdigt punktum med Uno-X Mobility.
Beslutningen skyldes ikke manglende fart i benene.
Tværtimod har Cort leveret stærke resultater med en etapesejr i Volta a Catalunya og en tredjeplads på en etape i Tour de Suisse.
For ham handler valget om at prioritere livet efter cykelsporten.
“Jeg føler stadig, at jeg kører 100%, men jeg har været med i det her i mange år, og der er meget, man skal ofre for at være en del af det. Man begynder til sidst at blive klar til at stoppe.”
Frankrig og Nepal venter
Siden skiftet til Uno-X Mobility før 2024-sæsonen har han været en del af holdets udvikling fra ProTeam til WorldTour.
Samtidig fremhæver han det særlige fællesskab, som har præget de tre sæsoner i rødt og gult.
Han peger især på den norsk-danske kultur og de tætte relationer mellem rytterne, som noget helt unikt i professionel cykelsport.
Selv om karrieren går på hæld, er ambitionerne intakte.
Tour de France bliver et af de sidste store mål, hvor han både drømmer om egne resultater og om at hjælpe Tobias Halland Johannessen frem mod en topplacering. En mulig start i Vuelta a España kan også blive en del af afskeden.
“Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan, for at få et par flere gode resultater. I Tour de France ville det være helt fantastisk at få et resultat, eller at hjælpe Tobias til et godt resultat.”
Magnus Cort slutter karrieren med etapesejre i Tour de France, Giro d’Italia og Vuelta a España, en bedrift kun få ryttere har opnået.
Efter sæsonen venter et nyt kapitel uden faste planer, bortset fra en allerede planlagt rejse til Nepal. Først gælder det dog én sidste jagt på triumfer i verdens største cykelløb.