Fejlagtigt: Det kan måske være farligt at sove for længe

Foto: Shutterstock.com

Studiet er blevet fejlfortolket, og der er derfor ikke nogen umiddelbart risiko ved at sove 'for meget'. Har man en øget tragt til søvn, kan der dog være underliggende sygdomme, man bør være opmærksom på.

Opdatering: Den 18. februar 2019 bragte vi her en artikel på Dagens.dk, der fortæller, at det måske kan være farligt at sove for meget.

Artiklen blev skrevet på baggrund af et studie, der blev publiceret i European Heart Journal, som viste, at folk der dagligt sover mere end otte timer om natten, har større sandsynlighed for at få hjertekarsygdomme.

Problemet ved denne artikel er, at den er vildledende, for der er ingen beviselig risiko ved at sove længe. Til gengæld så kan et stort søvnbehov være tegn på andre sygdomme, som på sigt kan føre til blandt andet hjertesygdomme.

Vi blev kontaktet af 'TjekDet' fra Mandag Morgen, der forlagde os disse informationer, og vi har derfor trukket påstanden tilbage. Den originale artikel vil fortsat kunne læses herunder.

De fleste er bekendte med de helbredsmæssige problemer, som det kan medføre, hvis man sover for lidt. Det skader naturligvis ikke, hvis man ikke får de anbefalede 7-9 timer hver evig eneste nat, men har man for vaner at sove for lidt, så kan det blive problematisk.

En ting de færrest dog har været klar over, er, at det muligvis også kan være farligt, hvis man sover for meget. Nej en enkelt tiltrængt lur på 12 timer skader ikke, men hvis du næsten dagligt sover mere end det anbefalede, så kan du faktisk være i risikozonen for at blive ramt af hjertekarsygdomme.

Et observationsstudie foretaget med mere end 115.000 deltagere fra 21 forskellige lande, der for nyligt blev publiceret i European Heart Journal, viser nemlig, at folk der dagligt sover mere end otte timer om natten, har større sandsynlighed for at få hjertekarsygdomme. Faktisk viste data fra de 21 lande, at sandsynligheden for at blive ramt af et hjerteanfald eller hjertestop er forhøjet med 41 %.

Folk der sover længe, er formentlig overvægtige

Men hvordan kan det egentlig være, at folk der sover længe, har større sandsynlighed for at blive ramt af hjertekarsygdomme end dem, der får lige præcis den mængde søvn, som de har brug for?

Det har været svært at forklare, men en af årsagerne kan blandet andet skyldes, at folk der sover længe, oftere vil være overvægtige samt være mindre fysisk aktive.

”Det er meget muligt, at dem der sover længere, også er overvægtige eller har er mindre fysisk aktive. De vil derfor forøge sandsynligheden for, at de kan blive ramt af hjertekarsygdomme eller dødelighed,” fortæller Dr. Vaishnavi Kundel, der er professor i søvnmedicin på Mount Sinai i New York ifølge Myfitnesspal.

Mens undersøgelsen peger på, at der kan være helbredsmæssige problemer ved at sove for længe, så kan der også være visse fordele. I en undersøgelse i 2011 valgte man at teste basketball-spillere i USA, der fik mere søvn. Her blev atleterne tvunget til at sove mere end 10 timer pr. nat.

Forsøget viste, at de elever der sov mere end 10 timer, løb hurtigere, havde bedre reaktionstider, og deres placeringsevner var bedre. En anden undersøgelse viste, at fodboldspillere der sov mere end otte timer pr. nat havde et bedre iltoptag.

Skal man sove længe eller ej?

Mens studiet ikke præcist kan konkludere om hvorvidt, den ekstra søvn har en direkte negativ indvirkning på helbredet, så mener Dr. Daniel J. Buysse der blandt andet står bag undersøgelsen, at hvis man er blandt dem der sover mere end ni timer per nat, og godt kan lide at sove længe, så bør man kontakte sin læge og få lavet et helbredsmæssigt tjek.

Har man ingen tegn på, at der er underlæggende sygdomme på vej, så skulle det ikke umiddelbart have nogen negativ effekt, at du får en ekstra eller to timers søvn hver nat.

Læs også

5 kreative måder at forbrænde kalorier på i 30 minutter, uden at du tænker over det

 

Top partnere


På Samlino.dk kan du beregne og sammenligne lån til bil på tværs af 15+ selskaber. Prøv i dag på www.samlino.dk/laan/billaan
 

Dagens Gossip