Stor ændring på vej: Netflix vil indføre reklamer

Foto: Shutterstock

Fremover skal du måske tygge dig igennem en reklame for hundemad eller den nyeste Skoda-model, når du vil se din yndlings serie på Netflix.

Én af de helt store fordele ved streaming frem for almindeligt kabel-tv er naturligvis, at man selv vælger hvad man vil se, og hvornår man vil se det. 

Det er dog også en kæmpe bonus, at man slipper for at bruge adskillige minutter mellem hvert afsnit - og måske endda midt i afsnittene - på at se en åndssvag reklame for hundemad eller høre om, hvor langt den nyeste Skoda-model kan køre på literen.

Læs også

Midt i lockdown: Tesla lader folk sove på fabrikken

Det kan dog være fortid for nogle streamingbrugere. 

Streaminggiganten Netflix har nemlig meldt ud, at de planlægger at indføre reklamer på deres streamingtjeneste - men frygt ej! Det vil fortsat være muligt at vælge et abonnement helt uden reklamer, som vi kender det i dag. 

Grunden til at Netflix vil indføre reklamer på nogle abonnementer er ifølge Ladbible, at de gerne vil give forbrugerne mulighed for at vælge et billigere abonnment, hvor man så til gengæld skal døje med reklamer. 

Det er én af direktørerne i firmaet, Reed Hastings, som i går forklarede, at et abonnement med reklamer var på tegnebrættet, selvom han selv altid har været "imod kompleksiteten af reklamer og en stor fan af simpliciteten ved abonnement."

"Men lige så meget, som jeg er fan af det, er jeg endnu mere fan af kundernes frie valg. Og at tillade kunder, som ønsker en lavere pris og er reklame-tolerante, at få hvad de vil have, giver god mening," har han desuden udtalt. 

Muligheden for et billigere abonnement med reklamer, som en af firmaets andre direktører har beskrevet som "en spændende mulighed," kommer dog ikke til at kunne findes, når man skal vælge abonnement i den nærmeste fremtid. 

Ifølge Hastings er det nemlig noget, som Netflix vil kigge på i løbet af "de næste én til to år," men han understreger, at det helt sikkert bliver en mulighed i fremtiden. 

"Tænk på os som ret åbne overfor at tilbyde en endnu lavere pris med reklamer som et forbrugervalg," har Hastings udtalt.

I Danmark er det allerede en mulighed på blandt andre TV2's streamingtjeneste TV2 Play, hvor man kan vælge at betale 49 kroner i måneden fremfor 79 kroner i måneden for deres 'basisabonnement', hvis man kan leve med reklamerne. 

For deres 'favoritabonnement' og 'favorit + sport'-abonnement kan man ligeledes spare 30 kroner om måneden, hvis man vælger et abonnement med reklamer. 

Hvad prisen for et abonnement med reklamer bliver hos Netflix har firmaet ikke afsløret.

Læs også

Forsker: Dette nederlag kan være begyndelsen på enden for Putin

 

 

 

 

 

Dagens Gossip