Burger King sagsøgt: Whopperen er større i reklamerne end i virkeligheden

Skrevet af Mathias Busekist

10/04/2022
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
I en nyt søgsmål hævdes det, at Burger King vildleder sine kunder.

Dagens topnyheder

Whopperen er måske ikke helt en Whopper alligevel - i hvert fald i virkeligheden, hævdes det i et nyt søgsmål.

Der er således fire Burger King-kunder, der har valgt at sagsøge kæden som følge af markedsføringen, der får burgeren til at se 35 procent større ud i sine reklamer, end den er i virkeligheden.

Søgsmålet, der blev indgivet den 28. marts ved U.S. District Court for the Southern District of Florida, kræver erstatning til alle, der er blevet "bedraget" af Burger Kings reklamer.

Der er dog ikke blevet angivet noget beløb som mål. 

"Burger King kommenterer ikke på verserende eller potentielle retssager," skriver en talsmand for Burger King til CBS MoneyWatch i en e-mail.

Bedrageriske reklamer?

I søgsmålet hævdes det, at Burger King siden 2017 har fået "deres burgeres størrelse til at fremstå større". 

Det er nemlig ikke kun Whopperen, den er gal med, da de også mener, at det gælder andre produkter som Impossible Burger, Big King og Bacon Double Cheeseburger.

Søgsmålet har derfor anmodet Burger King om at stoppe salget eller ændre sine reklamer.

Fødevareindustrien er kendt for at portrættere deres produkter meget kærligt i reklamerne for at få maden til at se mere saftig ud, end den måske fremstår på tallerkenen. 

I søgsmålet hævdes det, at det "særligt er vigtigt nu hvor inflationen, fødevare- og kødpriserne er meget høje, og mange forbrugere, især forbrugere med lavere indkomster, kæmper økonomisk". 

Burger King er tidligere blevet kritiseret af myndighederne for sine reklamemetoder.

Ifølge BBC fik Burger King i 2010 problemer med Storbritanniens reklamemyndighed for at have vildledt kunderne om størrelsen på en kyllingeburger.

De bad derfor kæden om at stoppe med at vise reklamen.