Calvin Klein møder stor kritik for deres seneste reklamekampagne

Skrevet af Mathias Busekist

13/05/2022
Foto: Instagram.com/CalvinKlein
Foto: Instagram.com/CalvinKlein
Folk har kritiseret Calvin Kleins kampagne og opfordrer til boykot.

Dagens topnyheder

Graviditet bliver mere og mere udbredt blandt transkønnede mænd, men det har ikke holdt nogle af Calvin Kleins 22 millioner Instagram-følgere fra at have det gjort det til deres mission at genbruge forældet transfobisk retorik i kommentarfeltet til deres nye kampagne.

Calvin Klein skriver til billederne, at de "i dag støtter kvinder og mødre over hele verden med et indblik i deres virkelighed".

De skriver endvidere, at Roberto forventer at føde når som helst.

Transfobiske kommentarer hobede sig hurtigt op under opslaget, og mange skriver, at de "aldrig vil købe fra dette mærke igen".

I kommentarfeltet nævnes det blandt andet at "mænd ikke kan føde børn", og at det er "kvinder, der føder børn, og ikke mænd", ligesom der bliver opfordret til at boykotte det kendte undertøjsmærke.

Men ikke alle kommentarer var helt så misinformerede, idet en Instagram-bruger rejser en god pointe.

"I mellemtiden bliver jeres tøj og produkter fremstillet i lande, hvor mennesker i LGBT-samfundet ville blive straffet eller dræbt af de love, de opretholder."

"Har vi indstillet produktionen i de lande, hvor der endnu ikke er nogen LGBTQ-rettigheder?," skriver en anden.

I takt med, at kommentarerne strømmede ind, var Calvin Klein hurtigt ude med en reaktion.

"Vi omfavner denne platform som et inkluderende og respektfuldt miljø for individualisme og selvudfoldelse. Hos Calvin Klein tolererer vi alt undtagen intolerance - alle intolerante kommentarer vil blive fjernet, og alle konti, der udsender hadefulde udtalelser, kan blive blokeret."

"Vi ser frem til at fortsætte en konstruktiv dialog i partnerskab med vores følgere."

Foto: Instagram.com/CalvinKlein

PVH, Calvin Kleins modermærke, har ansatte i lande, hvor personer i homoseksuelle forhold stadig kan risikere fængselsstraffe.

Hjemmesiden for bæredygtig mode Good On You skrev i sidste år, at Calvin Kleins score for miljøpåvirkning var steget, hvilket betyder, at mærket "gør en indsats for mennesker og planeten".

"En del af deres forsyningskæde er certificeret af FLA Workplace Code of Conduct, og de modtog en score på 51-60 procent i Fashion Transparency Index," fastslås det.