David sagsøger chef for mobning: Chefens ulækre vane blev for meget

Skrevet af Henrik R

21/06/2023
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En medarbejder trak sin chef i retten med anklager om mobningen. Chefens vamle vane blev alt, alt for meget.

Mest læste i dag

Vi tilbringer enormt meget tid på jobbet, men det er ikke altid en dans på roser at gå op og ned af sine kollegaer og ikke mindst chefen, der måske er mere kompetent til at se efter sine egne interesser end sine medarbejderes.

For medarbejderen David Hingst blev chefen i hvert fald en utålelig del af arbejdsdagen, og det skyldtes udelukkende en meget grim vane, som chefen havde tillagt sig og altid gjorde i nærheden af den chokerede medarbejder, skriver Metro.

For chefen havde nemlig tillagt sig den vane altid at stå og prutte, når han talte med David Hingst i en sådan grad, at det til sidst blev alt for meget for den stakkels medarbejder.

Derfor trak han sin australske arbejdsplads Construction Engineering i retten og sagsøgte firmaet for mobning, hvor medarbejderen vil have en erstatning svarende til 7,7 millioner danske kroner.

"Hør, jeg kan ikke huske om jeg har gjort det, men jeg har måske gjort det en eller to gange. Jeg afviser ikke at jeg ikke har gjort det, jeg kan bare ikke huske det," siger chefen Greg Short i retten, hvor han dog understreger, at han ikke pruttede for at generere eller mobbe nogen.

En anden medarbejder, Phillip Hamilton, havde også lagt mærke til, at chefen gik og fes, men mente ikke, at det var noget at bekymre sig om.

"Men det kan skyldes, at David Hingst kommer fra Tyskland, hvor vi australiere tager det mere roligt, og tænker, at sådan noget jo kan ske. Men Hingst blev altid meget fornærmet over der," siger Phillip Hamilton i retten.

Efter at dommeren havde hørt vidneforklaringerne i sagen, blev David Hingst sagsmål dog afvist, da der ikke var nogen indikation på bevidst mobning.

Dommeren mente, at medarbejderen havde anfægtet prutterne som hævn over at have mistet sit job, selvom at manden blev afskediget på grund af at stillingen blev overflødig.