Fløj til Polen for at handle i Lidl: Så meget sparede de

Skrevet af Kamille Isaksen

17/11/2023
Foto: Dagens.dk
Foto: Dagens.dk
To unge ville teste forskellen på inflationen i de forskellige lande ved at handle i LIDL begge steder.

Mest læste i dag

To unge mænd har foretaget en bemærkelsesværdig rejse for at undersøge priserne på dagligvarer og påvirkningen af inflationen, der i øjeblikket plager Storbritanniens supermarkedskæder. 

Joshua Pieters og Archie Manners, der begge er kendt for deres YouTube-kanal med over 1,47 millioner abonnenter, rejste til Polen for at handle i Lidl for at se, om det ville være økonomisk fordelagtigt at købe dagligvarer der frem for i deres lokale butik i Storbritannien.

Det skriver The Mirror.

Det chokerede de to venner, da de indkøbte de samme varer i Polen og opdagede en betydelig prisforskel i forhold til Storbritanniens butikspriser. 

Mens de brugte £164,47 (1403,22 kroner),  i deres lokale Lidl i Clapham Junction i London, kostede de samme varer dem kun £96,75, (825,45 kroner), i Lidl i Poznan, Polen.

Selvom de sparede £67,72 (577,77 kroner) på dagligvarerne, blev dette mindre på grund af de ekstra omkostninger ved flybilletter, bagage, offentlig transport og et kort ophold, der samlet beløb sig til £48 (409,53 kroner) for flybilletterne og yderligere £8,55 (72,94 kroner) for indkvartering.

På trods af disse udgifter lykkedes det dem at tjene £11,14 (95,04 kroner), hvilket bekræfter deres påstand om, at det faktisk er billigere at flyve til Polen for at købe de samme varer, end at købe dem i deres lokale butik i Storbritannien.

Archie, der udover at være en professionel tryllekunstner også er en af de to rejsendes hovedpersoner, udtrykte: "Det løser ikke leveomkostningskrisen, men det viser, at inflationen i dette land er markant højere end andre steder, og det er en bekymring for de britiske forbrugere. Det er ikke en praktisk løsning, da det er uholdbart at rejse til Polen hver uge, men det er et interessant synspunkt på de økonomiske forskelle mellem landene."

De unge mænd, der vendte tilbage til Gatwick lufthavn med de fleste af deres varer intakte, erkendte, at deres eksperiment ikke ville ændre forbrugsvanerne, men understregede vigtigheden af at forstå, hvordan inflationen påvirker hverdagens udgifter for britiske forbrugere.