Franske og tyske influencere med millioner af følgere på de sociale medier hævder, at de er blevet kontaktet af et mystisk reklamebureau, der ville betale dem for at sprede falsk information om Pfizer/BioNTech-vaccinen. Det skriver Daily Mail.
Grasset blev angiveligt kontaktet af en ukendt mand, der kaldte sig Anton, som tilbød ham flere tusinde dollars, hvis han ville lave en TikTok- eller Instagram-video, hvori han talte negativt om Pfizer-vaccinen.
Manden ønskede, at Grasset fortalte sine følgere en usand påstand om, at Pfizers vaccine er tre gange så dødelig som AstraZeneca-vaccinen.
The Guardian skriver, at de folk, der kontaktede Grasset, er knyttet til en gruppe russiske hackere, der har stjålet data fra Det Europæiske Lægemiddelagentur.
Anton afslørede aldrig sin egentlige identitet overfor Grasset, men sagde blot, at han havde et betydeligt budget til en 'informationskampagne' om vaccinerne.
"De ville have mig til at tale om Pfizer-vaccinen på en måde, der ville være skadelige for Pfizer-vaccinens omdømme," sagde Grasset til Associated Press.
Han udtalte også, at dette forsøg på at sprede misinformation medfører, at det er vigtigt, at folk er 'super, super forsigtige' med hensyn til, hvad de tror på online.
"Vi kreatører på YouTube, på internettet, Instagram osv. Vi er i centrum for noget, der virker som en informationskrig,' tilføjede han.
"Vi, som kreatører, er nødt til at sætte vores standarder højt, for det er, tror jeg, kun starten."
Grasset fik også at vide, at hvis han besluttede sig for at lave videoen, skulle han ikke afsløre, at han var blevet betalt for det.
Derimod ville Anton have ham til at få videoen til at fremstå, som var der tale om organisk indhold, som han selv havde valgt at producere og dele.
En lægestuderende fra den sydlige del af Frankrig med titusinder af følgere blev også kontaktet med henblik på at dele misinformation om Pfizer, fortæller han til franske tv-station BFMTV.
Han afslørede også, at han blev tilbudt 2.000 euro, hvis han lavede og delte en video på 30 sekunder.
Mirko Drotschman, der er en tysk YouTuber med mere end 1,5 millioner følgere, sier, at han også er blevet kontaktet af gruppen med henblik på ovenstående.
Grasset fik aldrig tilbudt et nøjagtigt tal for at lave videoen. Han anslår selv, at beløbet ville have lydt på titusindvis af dollars som følge af det store antal følgere, han har.