Populær funktion i elbilen bliver forbudt.
Lige nu læser andre
Elbilens indtog har ændret måden, vi kører på. Særligt bytrafikken har fået en ny rytme, hvor speederen både sætter i gang og bremser.
Den såkaldte én-pedals-kørsel har vundet mange tilhængere og gjort det muligt at glide gennem lyskryds og byzoner med fornyet lethed.
Men i Kina er tilløbet til en bremse nu ved at få et regulativt benspænd.
Fra 2027 skal nye elbiler i landet indstilles, så føreren igen skal bruge bremsepedalen for at bringe bilen helt til stilstand.
Læs også
Det skriver Inputmag
Den automatiske nedbremsning, der aktiveres ved blot at slippe speederen, bliver med et snuptag forvist til underbevidstheden.
De kinesiske myndigheder begrunder ændringen med sikkerhedshensyn.
“Lang tids kørsel med kun én pedal” kan ifølge vurderingen mindske reaktionstiden i akutte situationer.
Reglerne kræver samtidig, at bremselysene tændes, når bilen decelererer kraftigt gennem regenerativ bremsning, der ikke konsekvent har været tilfældet indtil nu.
Nye tider på vej
Teknologien er udbredt i elbiler fra blandt andet Tesla, Volvo, Ford og Nissan.
Den fungerer ved, at speederen også styrer den energi, bilen gendanner ved opbremsning, og det forlænger i mange tilfælde rækkevidden.
Tesla har allerede fjernet funktionen som fabriksindstilling i en softwareopdatering tilbage i 2023, men andre producenter skal nu følge trop for at bevare deres fodfæste i verdens største bilmarked.
Selvom der ikke foreligger europæiske planer om lignende regulering, er spørgsmålet ikke, om Kina sætter retningen, men hvornår resten af verden følger trop.
“Når verdens største bilmarked rykker, følger resten ofte efter,” lyder det.
For bilisterne kan det betyde et farvel til én af elbilens mest intuitive funktioner, og et goddag til en mere traditionel måde at færdes i trafikken på.