Benzinbilejere skal holde skarpt øje med litepriserne.
Lige nu læser andre
Et nyt klimaudspil har kastet olie på det politiske bål i Norge, hvor udsigten til eksplosive brændstofpriser nu splitter parlamentet.
Regeringens ønske om skærpede klimakvoter risikerer at sende benzin- og dieselpriserne op i hidtil usete højder – og bekymringerne breder sig blandt både politikere og bilister.
Kernen i konflikten er en foreslået justering af EØS-reglerne, der vil føre til højere CO₂-afgifter på fossile brændstoffer. Særligt klimakvoteloven er genstand for heftig debat, da den kan udløse ekstra omkostninger for hver liter, der tankes.
Ifølge Marit Arnstad fra Centerpartiet kan konsekvenserne blive mærkbare ved tankstationen:
Læs også
“Det kan svare til en afgiftsstigning på 7,49 kroner pr. liter for diesel og 6,54 kroner pr. liter for benzin,” udtaler hun til Nettavisen.
Regner man tallene om, svarer det til henholdsvis 4,84 og 4,22 danske kroner pr. liter – et markant løft oven i i forvejen høje priser.
I dag koster en liter benzin i Norge tæt på 20 kroner, hvilket allerede presser mange husholdninger.
Modstanden kommer dog ikke kun fra oppositionen. Flere advarer om, at højere afgifter vil ramme socialt skævt og især påvirke dem, der bor uden for byerne, hvor bilen er nødvendig i hverdagen. Centerpartiet anklager både Arbeiderpartiet og Høyre for at ignorere netop disse konsekvenser.
Samtidig forsøger andre stemmer at berolige debatten. Blandt dem er Mani Hussaini fra Arbeiderpartiet, som kritiserer de dystre forudsigelser:
“Nej, der kommer ingen chokpris på benzin og diesel. Jeg ville have forventet mere fra ansvarlige politikere,” lyder det fra Hussaini, der mener, at tallene er overdrevet og skaber unødig frygt.
Spørgsmålet er dog stadig åbent, da den norske regerings klimaplan, der sigter mod at skære CO₂-udledningen med op til 75 procent frem mod 2035, endnu ikke har opnået flertal i Stortinget.