Forside Viralt Kunde forlanger advarselsskilt om handicappede ansatte: Nu får ejerens reaktion...

Kunde forlanger advarselsskilt om handicappede ansatte: Nu får ejerens reaktion alle til at juble

Kunde forlanger advarselsskilt om handicappede ansatte: Nu får ejerens reaktion alle til at juble
Foto: Privat

En gæst på en restaurant var irriteret over, at der manglede et skilt, der advarede om handicappede medarbejdere. Ejeren lavede i stedet et skilt med sit helt eget budskab

Lige nu læser andre

Restaurantejer Amanda Cartagine ser ikke begrænsninger i forhold til, hvem hun vælger at ansætte på sin restaurant. Hun er selv mor til en dreng med Downs syndrom. Derfor ved hun også, at det kan være svært at finde et sted og en arbejdsplads for personer med handicap.

“Vi forældre med børn med særlige behov står altid over for vanskeligheder med at bryde barrierer, stigmatisering og at lære andre, at vores børn er ligesom dem og ikke anderledes,” udtaler hun til WYFF News.

Hun forklarer, at det er hendes egen søn, der har været den primære inspiration til, at hun har valgt at ansætte så mange personer som muligt, der har særlige behov på restauranten.

Hun er godt klar over, at hun potentielt skal bruge mere tid på at lære dem op, men hun har altid forsøgt at sikre, at de har et trygt arbejdsmiljø, hvor de har de bedste forudsætninger for at få en følelse af succes.


data-width=”500″>

“Hvis du har tålmodighed til at lade dem lære i deres eget tempo, er de ustoppelige, når poletten falder,” siger hun.

Af denne grund blev Amanda også vred, at hun oplevede, at en gæst en dag besøgte hendes restaurant, hvor vedkommende fik en af de ansatte til at ‘føle sig værdiløs’.

Ifølge Amanda havde gæsten bedt medarbejderen om at fylde en skål med salat fra en salatbuffet i restauranten. Det var den pågældende medarbejder dog ikke blevet lært op i, og derfor vidste vedkommende ikke, hvordan det foregik.

Alle medarbejdere på restauranten er blevet lært op og har særlige arbejdsopgaver. Den medarbejder, der blev spurgt om at fylde op fra salatbuffet var – som sagt – ikke lært op i dette.

“Restaurantchefen forklarede situationen i enerum. ‘Det er ikke hans arbejde. Vi har lært ham at gøre noget andet, og der er særlige omstændigheder’,” sagde Amanda.


data-width=”500″>

Tilsyneladende var det ikke noget, som gæsten viste forståelse for. Derfor stormede han ud af restauranten, og råbte op om, at han mente, at der burde hænges et skilt op, der kunnne advare gæsterne om, at de havde handicappede medarbejdere.

Derfor besluttede Amanda sig for at gøre noget ved, da hun blev vred over mandens opførsel.

“De er som mine børn, og det gjorde mig vred. Jeg ville gerne gøre noget uden at være ubehagelig, men så jeg alligevel fik mit budskab ud,” lød det fra Amanda til WYFF News.

I stedet for at sætte et skilt op, der kunne ‘advare’ gæsterne, valgte hun at sætte et andet skilt op, som havde et andet budskab.

På skiltet var der et tydeligt budskab til hendes ansatte om, at de altid kunne føle sig trygge på restauranten. Samtidig var det også et budskab til resten af verden om, at man skal være mere åbensindet.

“Vi er stolte over at være en arbejdsgiver med lige muligheder for alle, og ansætter ALLE guds børn,” skrev hun på skiltet.