Kunder vil opsige el-aftale: Så lukker virksomheden ned for muligheden for at ringe til dem

Skrevet af Nicolai Steinicke

19/09/2022
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Stigende energipriser raser lige nu, og det bliver kun værre til vinter. Det gør at folk meget mere holder øje med priserne, og skifter mere. En virksomhed har taget alternative metoder i brug, for at holde på deres kunder.

Dagens topnyheder

Telinet Energi, Sverige, har i løbet af sommeren gjort sig uopnåelig på telefonen, da kunder forsøgte at opsige deres kontrakter.

“De tager os ikke seriøst,”fortæller Krister, der er kunde, til Newsner.

Efter skyhøje elpriser, stor angst og hurtige ændringer i økonomien er elektricitet blevet et af de vigtigste emner for svenske husholdninger.

Men nu fortæller kunder om, hvordan Telinet Energi blev ukontaktbar i løbet af sommeren, da de forsøgte at få fat i dem telefonisk for at annullere kontrakt eller stille spørgsmål.

Alexander Falk, der er pressechef i virksomheden, fortæller at man har lukket for telefonlinjen, for i stedet at kunne imødekomme det store behov via mail og chat.

“Vi har haft visse perioder, hvor der har været ekstrem stor belastning, hvor vi kun har været tilgængelige via chat og mail, ja.” Fortæller han.

Men der skulle det ifølge Emelie Finnström heller ikke have været muligt at få fat i dem.

Emelie fortæller, at hun forsøgte at opsige sin kontrakt, da betingelserne pludselig ændrede sig, men det var ikke muligt.

“Jeg sagde "ja", og så ville jeg ringe til dem, det var ikke muligt at ringe, fordi de ikke havde nogen kundeservice. Du kunne kun kontakte dem via chat og e-mail. Chatten var nede på grund af for meget pres, og jeg prøvede flere gange om dagen, men den var altid nede.”

Emelie forsøgte i flere uger at kontakte Telinet Energi, og da hun endelig kom igennem, fortalte de hende, at hun ikke får nogen penge tilbage. Det til trods for, at den kontrakt, hun underskrev, havde et prisloft.

Ifølge selskabet handler det om, at hun ikke havde haft sin kontrakt i mere end 12 måneder, noget hun selv fortæller, at hun ikke var informeret om.

Krister har også haft problemer med at komme i kontakt med virksomheden uden held.

Han prøvede at komme i kontakt med dem i over en måned, uden at få fat i dem.

Det gjorde han efter at have modtaget en faktura, der ifølge hans beregninger overhovedet ikke passede.

“Man føler sig ikke taget alvorligt, primært fordi det ikke er muligt at komme i kontakt med dem. Det er fuldstændig umuligt," siger han.