Landsdækkende medier trækker sig: Det er slut

Skrevet af Mathias Madsen

56 uger siden

|

18/04/2023
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Snart er det slut.

Dagens topnyheder

Vi lever i en verden, hvor public-service medier som DR og TV2 pludselig ikke er de eneste primære nyhedskilder længere. 

Mediebilledet flyder nemlig over med større og mindre medievirksomheder, aviser, radiokanaler og lignende, ligesom flere og flere får deres nyheder og informationer fra private på sociale medier som Facebook og Twitter eller YouTube. 

De store public-service medier fylder dog fortsat meget i mediebilledet, og sådan er det også i Sverige, hvor public-service mediet Sveriges Radio fylder meget. 

Mediet driver nemlig blandt andet fire landsdækkende og 26 lokale radiokanaler, og mediet er også til stede på flere sociale medier. 

Snart er mediet dog ikke at finde på Twitter længere. 

Sådan lyder det ifølge TV2 fra mediet i en pressemeddelelse tirsdag. 

Her skriver Sveriges Radio at årsagen til beslutningen om at stoppe al aktivitet på Twitter er, at man blot har valgt at prioritere at være der, hvor målgruppen er. 

Og det er altså tilsyneladende ikke på Twitter, som da også kun ifølge KL bruges aktivt og dagligt af cirka 20.000 danskere. Omkring 500.000 danskere har dog en profil på mediet, som er yderst populært i blandt andet USA. 

I Danmark er blandt andet Facebook, YouTube og Instagram meget mere populære. 

Henholdsvis 4,2, 2,2 og 2,2 millioner danskere har således en profil på de tre sociale medier. Andre populære sociale medier i Danmark er SnapChat, TikTok og LinkedIn.