Et nyt fartkamera med radar og AI skal komme alvorligt problem i trafikken til livs – eller skrabe en masse penge ind til statskassen.
Lige nu læser andre
På de solrige motorveje i Spanien er der snart en ny grund til at holde ekstra afstand til bilen foran.
Landets myndigheder har besluttet at tage et nyt våben i brug i kampen mod de farlige situationer, der opstår, når bilister glemmer at tælle til to.
Den klassiske to-sekunders-regel – som skal sikre tryg afstand til forankørende – er nemlig alt for ofte ignoreret, og det har ifølge de spanske trafikmyndigheder ført til et betydeligt antal ulykker med alvorlige konsekvenser.
Derfor bliver der nu opsat avancerede kameraer langs motorvejene. Ikke for at måle fart – men for at måle afstand.
Det skriver det tyske medie Auto Motor Sport.
Læs også
De nye fælder er langt fra gammeldags fotobokse. Systemet, der er udviklet med støtte fra blandt andet tyske teknologileverandører, kombinerer radarmåling, kamera og kunstig intelligens. Radaren overvåger hele tiden afstanden mellem bilerne. Når et køretøj bevæger sig for tæt på et andet, aktiveres kameraet og fanger en række billeder af hændelsen – inklusive nummerpladen.
Billeddokumentationen behandles derefter af softwaren, og bilisten modtager automatisk en bøde, uden nogen patruljevogn har været i nærheden.
Og det er ikke småpenge, der er tale om.
Overtrædelse af afstandsreglerne kan nu koste helt op til 5.000 danske kroner – og det stopper ikke der. Forseelsen giver også klip i kørekortet, og for bilister med gentagne overtrædelser risikerer man i sidste ende en frakendelse af førerretten.
Skiltene, der advarer om kameraerne, bliver blå og firkantede – og vil være synlige ved udvalgte vejstrækninger, hvor problemet med tæt kørsel har været særligt udtalt.
Kritikere råber op
Læs også
Det nye initiativ har dog ikke mødt udelukkende begejstring. Flere kritikere mener, at kameraerne er endnu et skridt i retning af et overvågningssamfund og beskylder myndighederne for at bruge trafiksikkerhed som påskud for at skrabe penge ind.
Andre peger på, at det ikke altid er sort-hvidt, hvad der udgør en farlig afstand, og at teknologien risikerer at registrere situationer, hvor den menneskelige vurdering ville være anderledes.
Spanien er dog ikke først med idéen. I Tyskland har lignende systemer været i drift i flere år – særligt på de tyske motorveje, hvor høje hastigheder gør afstand endnu vigtigere. Her har det vist sig, at kameraerne kan bidrage til markant færre ulykker og mere disciplineret kørsel.