Ny scamming-metode: Er du faldet for den?

Skrevet af Henrik R

17/12/2018
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Nu er scammerne begyndt at dukke op på Instagram, hvor de senest har udgivet sig for at være en del af det populære brand Lululemon. Her skulle de søge efter nye ambassadører, men kampagnen er falsk.

Dagens topnyheder

En ting må man give de kriminelle på internettet, de bliver ved med at forny sig. Nu er det nemlig ikke nigerianske prinse, som du får mails fra eller SKAT, der beder dig om at oplyse dine Nem-ID-informationer, da der har været problemer på din konto.

I det seneste forsøg på at snyde folk, er de begyndt at gå til angreb på det sociale medie instagram, hvor mange virksomheder er begyndt at søge ambassadører til deres produkter. Hvis man bliver udvalgt som ambassadør, vil man få gratis produkter og belønnet økonomisk.

Desværre så dukker der også falske ansøgninger op, og det er blandt andet dette, som folk falder for i stimer i Instagram i disse dage.

Det populære mærke Lululemon får i disse dage udnyttet deres brand på Instagram, da der er oprettet en falsk profil. Denne profil kaldet lulurecruitment.us tilbyder, at folk kan blive ambassadører for det populære brand, men før de kan gøre det, skal man tage et screenshot af deres opslag, og dele det på sin profil, sin historie og samtidig tagge brandet.

Hvis man bliver udvalgt som Lululemon ambassadør, så vil man få gratis tøj og andre produkter, samt månedlige gavekort og rabatter til deres kollektioner.

Sådan ser det falske opslag ud for Lululemon. Foto: Instagram

Næsten en halv million er hoppet på den

Det er let at finde ud af, om noget er for godt til at være sandt på nettet, men der er alligevel mange, der er hoppet i med arme og ben. I skrivende stund har profilet mere end 352.000 følgere, som består af håbefulde mennesker, der kan blive ambassadør for det populære brand.

Det kommer dog ikke til at ske, for kampagnen er 100 % falsk, og på deres originale twitterprofil skriver de, at de har fået nys om kampagnen og at de kigge på det.

”Vi er ikke associerede med denne konto, og vi har allerede sat vores sikkerhedsafdeling på det – De er på sagen,” lyder det fra Lululemon på deres Twitter.

De fortæller ligeledes, at hvis folk vil være sikre på, at det er Lululemon, der står bag et opslag, så skal man kigge efter det lille blå flueben, der bekræfter, at det er deres officielle profil. Den anbefaling bør man generelt huske på, hvis man deltager i noget på nettet, hvor man bliver opfordret til at gøre noget af en stor virksomhed. Stort set alle virksomheder vil nemlig have dette lille blå mærkat, der viser, at de er ægte.

Hvad koster det folk, der deltager i konkurrencen?

Mest overstående har været et succesfuldt scam, som rigtig mange er hoppet i, så er det ikke noget, der kommer til at have de helt store konsekvenser for dem, der har deltaget. Du får ikke rippet din bankkonto, fordi du liker eller deler et opslag på de sociale medier.

Det der kommer til at ske med disse typer af scam er, at de samler mange følgere til en side. Når de har nok følgere, så sælger de deres profil til en virksomhed eller andre, der kan bruge side med det antal likes. Dermed tjener de i sidste ende penge på, at du har liket og markedsført denne side, men økonomisk vil det ikke koste dig noget.

Det koster blot lidt tid og et hak i din stolthed.