En mand i 8’erne er frifundet i retten. Han har siden retssagens begyndelse fastholdt sin uskyld.
Lige nu læser andre
Syv mennesker blev ramt, da en VW ID.3 accelererede gennem en gade i Drøbak sidste sommer. Føreren, en norsk mandlig pensionist i 80’erne, har hele tiden hævdet, at bilen løb løbsk.
Nu er han blevet frifundet for uagtsom kørsel, fordi retten fandt, at en teknisk defekt ikke kunne udelukkes.
Ulykken skete i juli 2023, da elbilen pludselig satte fart og kørte ind i en gruppe fodgængere. Føreren forklarede både på dagen og under afhøringer, at han forsøgte at bremse, men at bilen i stedet accelererede voldsomt. I et desperat forsøg på at stoppe bilen forsøgte han at dreje den ind i en bygning – uden held. Først da bilen ramte en Skoda, stoppede den.
Myndighederne undersøgte efterfølgende bilens data. Statens vegvesen konkluderede, at speederen var trykket helt i bund under hele forløbet, og importøren Møller bakkede op. Ifølge dem var det føreren selv, der havde forårsaget accelerationen.
Læs også
Forsvarets eksperter fra Simco og Sintef fremlagde dog en anden forklaring. De mente, at en midlertidig fejl i bilens elektronik eller software kunne have sendt forkerte signaler til systemet – uden at føreren nødvendigvis havde gjort noget forkert.
Retten lagde i sin afgørelse vægt på den usikkerhed. Da teknisk fejl ikke med sikkerhed kunne afvises, blev manden frifundet for uagtsom kørsel.
“Vi har været i kontakt med klienten, som er meget lettet over, at han ikke er blevet dømt. Vi bemærker, at flertallet i retten mener, at en teknisk fejl ikke kan udelukkes,” udtaler hans forsvarer, Yasmine Halnes, til Motor.no.
“På trods af at SVV havde konkluderet, at føreren havde holdt speederen nede. Det indikerer, at den undersøgelse, vi selv har måttet foretage, har været absolut nødvendig i denne sag.”
I den civile del af sagen er dommen en anden. Her er manden blevet pålagt at betale erstatning til de tilskadekomne. Domstolen vurderede, at sandsynligheden for føreransvar var tilstrækkelig. Parterne har nu 14 dage til at beslutte, om sagen skal ankes.