Det er sparsomme tider for forbrugerne over store dele af verden lige nu, hvilket skyldes den tårnhøje inflation. Derfor udnyttes alle former for rabatter lige nu i et bredt omfang.
Rema 1000 er også normalt kendt som et supermarked, hvor man kan spare en del penge. Lige nu er kæden dog kommet i strid modvind i hjemlandet Norge, da man har ændret på en væsentlig ting for sine faste kunder.
I Norge kan man være “Æ-medlem."
"Æ"-medlemmer hos Rema 1000 kunne tidligere få en fast rabat på ti procent på de ti mest købte varer med højest værdi, baseret på de seneste ti indkøbsture hos dagligvarekæden. Derudover kunne medlemmer få yderligere en til to personlige prisnedsættelser.
Men det er altså slut nu, og i stedet får kunderne, hvad Rema 1000 betegner som "nye personlige prisnedsættelser, baseret på deres egen indkøbshistorik", udover varer, de tror, den enkelte forbruger vil købe.
- Målet er, at hver enkelt får nye personlige prisnedsættelser hver uge, baseret på egen indkøbshistorik. Derudover undgår du, at sæsonvarer, udgåede varer eller varer, der har ændret stregkoder, fylder på din liste, siger Pia Mellbye, direktør for salg og marketing i Rema 1000 til norske TV 2.
Men det nye koncept har bestemt ikke vundet indpas hos kunderne endnu. Gro Hilde Bydal har været en flittig bruger af det gamle koncept de sidste 5 år, og hun ærgrer sig derfor over Rema 1000’s ændring:
- Før fik jeg fradrag, hver gang jeg handlede. Efter det nye system kom på plads, har jeg ikke fået en eneste rabat. "Æ" er fuldstændig ubrugelig for mig nu. Jeg er pensionist. Fradrag for de varer, jeg købte mest, hjalp meget, siger Gro Hilde Bydal til TV 2.
Det nye koncept rammer 2 millioner “Æ-medlemmer” i Norge. Men selvom Gro Bydal mener, at det nye koncept er en forringelse i forhold til tidligere, så er man ikke af samme opfattelse hos Rema 1000 selv.
Pia Mellbye fortæller, at antallet af prisnedsættelser vil variere hen over året, men at man samlet set har mulighed for at spare mere end tidligere.
- De personlige prisnedsættelser vil ligge på mellem 10 og 30 procent, baseret på, hvad du har handlet for, og varer, vi tror, kunderne vil kunne lide.