Sjældent maleri til 430 millioner kroner fundet i sognekirke

I de sidste 100 år har et billede gemt sig i en sognekirke. Nu viser det sig at have en værdi på op til 430 millioner kroner.

I de sidste 100 år har et stort, dystert og temmelig grumset maleri af 'Den sidste nadver' været at finde over alteret i kirken St Michael & All Angels i Ledbury, Herefordshire.

Læs også

Prins Harry havde nedladende øgenavn blandt ansatte i det britiske hof

Det er 3,8 meter bredt og 2,4 meter højt, og har hængt så højt oppe på væggen, at til trods for, at maleriet ikke har været skjult af billig lak og snavs, har kirkens menighed ikke være i stand til at se maleriets finere punkter. 

Det er derfor, at ingen har lagt mærke til det udsøgte penselarbejde på nogle af apostlene - ikke engang manden til venstre på maleriet i gyldne klæder, der har en stor lighed med den italienske maler Titian fra det 16. Århundrede. Det skriver Daily Mail

Heller ikke de mange pentimenti (ændringer, der er foretaget under arbejdet) såsom ekstra 'flydende' hoveder og justerede øjne, der viser, at den kreative proces har været lang og indviklet. 

Og ingen havde set signaturen på den sorte kande på gulvet på maleriet: 'TITIANVS'.

"Det var denne store, mørke ting med meget små detaljer. Det virkede blot som endnu et stort gammelt kirkemaleri," sagde sognepræsten Keith Hilton-Turvey. 

Nogle medlemmer af menigheden mente, at den havde ringe fortjeneste, endsige værdi, og ønskede derfor blot at skille sig af med det. Men heldigvis var det ikke alle, der havde det sådan. 

For takket være fire anonyme velgørere, er maleriet nu blevet omhyggeligt restaureret af Ronald Moore, en konservator og kunsthistoriker, der mener, at de er et maleri, der stammer fra den store Titian (eller Tiziano Vecellio, som han navn var), som var en af grundlæggerne af Venetian School of the Italian Renaissance.

En stort Titian-maleri, der smuldrer i en sognekirke? Det ville være den største opdagelse i Ronald Moores karriere. 

"Ingen finder noget lignende, fordi de simpelthen ikke findes mere," siger han. "Det er så stort, og ingen har lagt mærke til det i 110 år. Alt der kommer fra Titians værksted er meget, meget vigtigt." 

Som andre renæssancemestre, kunne Titian ikke følge med i efterspørgslen på hans store malerier. Især ikke efter at Phillip II fra Spanien begyndet at bestille store og detaljerede malerier af historiske scener fyldt med mennesker. 

I toppen af sin karriere havde han værksteder i både Tyskland og Italien, som var fyldt med talentfulde kunstnere. Derudover samarbejdede han også med andre førende talenter såsom Giacomo Palma il Giovane (også kendt som Jacopo) og Girolamo Dente.

Ronald opdagede maleriet for første gang for 13 år siden, hvor han blev inviteret til at restaurere et andet maleri. Den gang var det en kopi af en Leonardo da Vinci-skildring af 'Den sidste nadver', der hang i St. Michael & All Angels. 

"Jeg kravlede op ad en stige for at få et hurtigt kig på den, men jeg fik ikke en god fornemmelse af det," sagde han. "Det var beskidt og hang så højt oppe, at jeg kun kunne se en lille smule af bunden."

Læs også

Mette Frederiksen og Merkel er enige: Det går for langsomt

Malerier malet af Titian er tidligere blevet solgt for store summer. I 2003 blev Titians Portrait Of Alfonso d'Avalos With A Page solgt for 436 millioner kroner, mens hans Diana And Actaeon i 2009 blev købt af London's National Gallery og National Galleries of Scotland for 430 millioner kroner. 

 

Dagens Gossip