Tusindvis af bilister risikerer enorme bøder.
Lige nu læser andre
Bilister i Flandern får snart langt sværere ved at slippe for fartbøder.
Den flamske regering har besluttet at tage opkrævningen i egen hånd og forventer at hente 50 millioner euro – omkring 373 millioner kroner – ekstra ind i statskassen hvert år.
Det betyder samtidig, at de mange fotofælder, der i dag står mørke og ubrugte, snart vil blinke døgnet rundt.
Det skriver Boosted
Ifølge den flamske ministerpræsident Matthias Diependaele er målet klart: pengene skal blive i regionen.
Læs også
I dag står den føderale regering for at administrere trafikbøderne, men Flandern mener, at alt for mange midler forsvinder i det nationale system.
Derfor planlægges nu et selvstændigt bødesystem, drevet af den flamske skattemyndighed, der skal sikre, at hver overtrædelse bliver registreret og betalt.
Det nye system kommer dog ikke uden en pris.
Opbygningen af platformen vil koste omkring fem millioner euro, men regeringen ser det som en investering, der hurtigt vil tjene sig hjem.
Planen er at gøre alle kameraer aktive konstant og dermed fjerne de mange smuthuller, der i dag gør det muligt at køre hurtigt uden konsekvenser.
Læs også
Her er årsagen til initiativet
Baggrunden for initiativet er et system, der i årevis har haltet. Mange fotofælder fungerer kun delvist, og flere er helt ude af drift på grund af forældede servere og tekniske problemer hos både vej- og justitsmyndighederne.
Resultatet har været et massivt tab af indtægter og en ineffektiv håndhævelse af færdselsloven.
Også private firmaer spiller en markant rolle i den belgiske fartkontrol.
Selskaber som TaaS driver fotofælder for kommunerne og får betaling pr. udstedt bøde – omkring 24 euro per gang.
Læs også
Flandern følger dermed en tendens, der ses flere steder i Europa, hvor fartkontrollen skærpes kraftigt.
I nabolandet Holland har man for nylig indført de såkaldte “fokus-fotofælder”, som på få måneder har fanget 12.000 bilister og udstedt bøder for over 32 millioner kroner.
De flamske bilister kan altså se frem til, at turen bag rattet bliver både dyrere og mere overvåget i fremtiden.