17-årig opdager planet der er 6.9 gange større end Jorden på tredje dag i praktik hos NASA

Foto: NBC4

En blot 17-årig mand skulle i praktik hos NASA, og blot tre dage inde i sit praktikophold lykkedes det ham at opdage en planet.

En blot 17-årig mand havde scoret sig en praktikplads hos ingen ringere end NASA, der skulle vare to måneder.

Der var dog nok ikke nogen, der havde forventet, at den unge praktikant i løbet af sin praktikperiode, skulle gøre en kæmpe opdagelse.

Læs også

Skat med melding til danskerne: Nu er det sidste chance

Det viste sig dog alligevel at være tilfældet, for blot tre dage inde i sin praktikperiode lykkedes det Wolf Cukier at opdage en kæmpe planet.

Det har NASA i denne uge bekræftet, og planeten er blevet navngivet TOI 1338 b.

“Cirka tre dage efter min praktikophold så jeg et signal fra et system kaldet TOI 1338. Først troede jeg, at det var en stjerneformørkelse, men timingen var forkert. Det viste sig at være en planet,” fortæller den unge Wolf Cukier ifølge mediet CNBC.

Så langt ligger den fra jorden

Ifølge NASA så er den nye TOI 1338 b planet hele 6.9 gange større end jorden, og den befinder sig cirka 1.300 lysår væk fra jorden.

Bare for at sætte det i kontekst, så er solen cirka mellem 5 og 7 lysminutter væk fra jorden. Det betyder, at den nye planet er cirka 113.880.000 millioner gange længere væk end solen er fra jorden.

Læs også

Jason Watt med morbid kommentar til Peter Madsen: ‘Hvis hun vil skilles, siger du vel, I hvor mange stykker?

Top partnere