Atomaffald kan lave grøn benzin

Skrevet af Mathias Nielsen

13/11/2021
Et nyt studie viser, at der potentielt kan være en god sideeffekt med atomenergi.

Grøn energi fylder som emne mere end langt de fleste ting. Det er på alles læber, og forskere er i fuld gang med at undersøge mulighederne for at lave brændstof og energi på bedre måder.

I Danmark satster man meget på vind- og solenergi, mens man ikke er så begejstret for atomkraft.

Det har i mange år været en debat, som der notorisk er meget delte meninger omkring. Mange tænker på den store katastrofe, der skete ved Tjernobyl kraftværket i Ukraine i 1986.

Nu er der kommet nyt studie med en opmuntrende besked til dem, som er fortaler for atomkraft.

Illustreret Videnskab skriver nemlig, at forskere fra Lancaster University har fundet en bieffekt, som atomaffaldet kan bruges til.

Atomkraft udleder ingen CO2, men efterlader radioaktivt affald.

Nu har forskere fra britiske Lancaster University og Jožef Stefan Institute i Slovenien fundet en metode til at bruge affaldet til at fremstille miljørigtige tilsætningstoffer, som kan gøre benzinbiler grønnere.

Metoden udnytter et restprodukt fra produktionen af biodiesel – dieselolie, som ikke er baseret på råolie fra undergrunden, men på planteolier. Ved fremstillingen af biodiesel får man stoffet glycerin tilovers.

Produktionen af biodiesel er stigende, glycerin er billig, og gennem kemiske processer kan den omdannes til isopropylidenglycerin.

Det kaldes også “solketal” og kan tilsættes benzin for at hæve oktantallet, give en jævnere forbrænding og reducere udledningen af partikler og CO2.

Dermed vil man rent faktisk kunne lave benzin af det affald, som man har til overs fra energiproduktionen på kraftværket.

Et af modargumenterne for atomkraft er netop spørgsmålet om, hvad man skal gøre med det overskydende atomaffald, som grundet radioaktiv stråling ikke kan være i nærheden af mennesker.