Kinesisk rumfejl bag mystisk rumeksplosion

Skrevet af Jakob A. Overgaard

20/11/2023
Det er en nylig undersøgelse, der endelig har løst et mysterium om en kollision på månen, der skete den 4. marts 2022.

Forskere fra University of Arizona har fastslået, at en vildfaren raket fra Kina, nærmere bestemt en Lang March 3C, kolliderede med månens bagside. Kollisionen skabte et dobbeltkrater på cirka 29 meter i bredden nær Hertzsprung-krateret.

Det løser gåden om, hvad der skete for mere end et år siden. Hændelsen blev beskrevet af flere medier.

Tanner Campbell, der leder et team af astronomer fra University of Arizonas Institut for Luftfarts- og Mekanisk Ingeniørvidenskab, gennemførte en bane- og spektroskopisk analyse ved hjælp af data fra jordbaserede teleskoper.

I første omgang så det ud til, at det var den øverste del af SpaceX Falcon 9-raketten, der var ansvarlig for at sende DSCOVR-satellitten op i rummet i februar 2015, der kunne være synderen.

Men efter mere dybdegående undersøgelser fastslog astronomerne, at det var Lang March 3C-raketten fra Kina. Fundene er detaljeret beskrevet i Planetary Science Journal.

På trods af University of Arizona-gruppens fund, har kinesiske embedsmænd direkte afvist konklusionen og hævder, at den øverste del af Lang March 3C brændte op i jordens atmosfære efter Chang'e 5-T1-lanceringen.

Den amerikanske rumkommando støtter dog studiet fra University of Arizona-gruppen og udtaler, at objektet ikke genindtrådte i jordens atmosfære.

"I denne artikel præsenterer vi en bane- og spektroskopisk analyse ved hjælp af observationer fra jordbaserede teleskoper for at vise endegyldigt, at WE0913A er raketkroppen (R/B) fra Lang March 3C-raketten fra Chang'e 5-T1-missionen," sagde forskerne.

Forskningen fortsætter med at analysere lyskurven fra den kinesiske raket, sammenligne den med tusindvis af simulerede rumobjekter og identificere karakteristiske træk. Sammenlagt menes det derfor at hændelsen i marts 2022 er opklaret.