Mystiske signaler fra rummet gentages hver 16. dag

Skrevet af Jakob A. Overgaard

17/02/2020
Radiosignaler udsendt i mønster er nu opdaget af forskere i Canada. Foto: Shutterstock
Forskere har fundet et mønster i radiosignaler, der har fundet vej til jorden mellem den 16. september 2018 og 30. oktober 2019.

Ingen forskere kan forklare, hvad det er for signaler, for indtil nu har de aldrig oplevet, at radiosignaler fra rummet har været udsendt i et mønster. Det er dog sket nu, hvor forskere over en længere periode har observeret radiobølger, der gentages i et specifikt mønster.

Kilden til de gentagne signaler ligger omkring en halv milliard lysår fra Jorden, men indtil videre er den specifikke kilde ikke identificeret. Forskerne har flere teorier, men det har ikke været muligt indtil videre at finde ud af, hvorfra signalerne specifikt stammer fra.

Jorden bombarderes af radiosignaler og i langt de fleste tilfælde er det bare enkeltstående signaler, som opfanges en enkelt gang. Få gange gentages et signal, men her er gentagelsen sporadisk eller udsendt i en klynge af signaler. Aldrig før har forskerne opfanget et signal, som har været udsendt i et specifikt mønster over en længere periode.

Det signal, som forskerne nu omtaler i en ny rapport, har været observeret mellem den 16. september 2018 og 30. oktober 2019. Det er forskere fra det canadiske Hydrogen Intensity Mapping Experiment / Fast Radio Burst Project-samarbejde, der opdagede et fast mønster i signalerne, der udsendes hver 16,35 dag. I løbet af fire dage frigives en eller to gange hver time. Derefter opfanges der ingen signaler i 12 dage, hvorefter mønsteret gentages.

Radiosignalet er blevet sporet til en spiralgalakse omkring 500 millioner lysår væk fra Jorden, og forskerne bag opdagelsen håber at ved at spore kilden, kan de forklare, hvad der forårsager de mystiske udbrud.

I rapporten spekulerer forskerne i, at de mulige årsager kan være orbitalbevægelser fra en stjerne. Det kan også stamme fra en neutronstjerne, der sammen med en anden stor og ung stjerne cirkulerer i et binært solsystem, hvor begge stjerner kredser om samme punkt. Det bliver kaldt en dobbeltstjerne, hvor de to stjernes indbyrdes tyngdekraft holder dem fast i et lukket banekredsløb om hinanden, præcis som Jorden og de andre planeter er bundet i kredsløb om Solen

Under alle omstændigheder mener forskerne, at de gentagne signaler kan hjælpe dem til at forstå mere om universets opståen og om hvordan masse er spredt ud over universet.

Og nej, der er ingen der endnu spekulerer i at signalerne er udsendt af intelligent liv.