Videnskabsmænd finder "uhyggeligt" objekt i Mælkevejen

Skrevet af Mathias Nielsen

27/01/2022
Australske videnskabsmænd siger, at de har opdaget et ukendt snurrende objekt i Mælkevejen.

Australske har opdaget et hiditl uset objekt i Mælkevejen.

Objektet - først opdaget af en universitetsstuderende - er blevet observeret at frigive et stort udbrud af radioenergi i et helt minut hvert 18. minut.

Objekter, der pulserer energi i universet, er ofte dokumenteret.

Men forskere siger, at noget, der tænder i et helt minut, er meget usædvanligt.

Teamet arbejder på at forstå mere om objektet. Det skriver BBC.

Objektet blev først opdaget af Curtin University Honours-studerende Tyrone O'Doherty i en region i den vestlige australske outback kendt som Murchison Widefield Array, ved hjælp af et teleskop og en ny teknik, han havde udviklet.

O'Doherty var en del af et hold ledet af astrofysiker Dr. Natasha Hurley-Walker fra Curtin University-knudepunktet i International Center for Radio Astronomy Research (ICRAR).

"[Det] dukkede op og forsvandt i løbet af et par timer under vores observationer," blev hun citeret for at sige i en mediemeddelelse fra ICRAR, der dokumenterede opdagelsen.

"Det var fuldstændig uventet. Det var lidt uhyggeligt for en astronom, fordi der ikke er noget kendt på himlen, der gør det."

Objekter, der tænder og slukker i universet, er ikke nye for astronomer - de kalder dem for "forbigående".

Men en genstand, der tændte i et helt minut, var "virkelig mærkelig," blev ICRAR-Curtin-astrofysiker Dr. Gemma Anderson citeret for at sige i udgivelsen.

ICRAR tilføjede, at efter at have trawlet tilbage gennem mange års data, var holdet i stand til at fastslå, at objektet er omkring 4.000 lysår fra Jorden, er utroligt lyst og har et ekstremt stærkt magnetfelt.

Teorier omkring, hvad objektet kan være, omfatter en neutronstjerne eller en hvid dværg - et udtryk, der bruges til resterne af en kollapset stjerne.

Meget af opdagelsen forbliver dog et mysterium.

"Flere påvisninger vil fortælle astronomer, om dette var en sjælden engangsbegivenhed eller en enorm ny befolkning, vi aldrig havde bemærket før. Jeg ser frem til at forstå dette objekt og derefter udvide søgningen for at finde mere,” sagde Dr. Hurley-Walker.