Efter årevis med tydelig fejl: Jensens Bøfhus får nyt logo - kan du se forskellen?

Emil Ryttergaard

441 uger siden

|

02/12/2016
Viralt
Foto: Polfoto
Foto: Polfoto
Den klassiske bøfhuskæde får et nyt logo, der får grammatiknørder til at ånde lettet op.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Det danske sprog kan være svært at få styr på. 

Alle kender efterhånden den klassiske rødgrød med fløde-sætning, som bliver verdens sjoveste sætning, når udlændinge skal forsøge at udtale. 

Men når det kommer til skrift, så er det ikke alle, der er lige skarpe ud i grammatikkens facetter, og har man sin egen virksomhed, så skal ting på skrift være i orden, og så nytter det ikke med fejl. 

Skulle man tro.  

For faktisk har Jensens Bøfhus i årevis forbrudt sig mod det danske sprog i sit logo, hvilket kæden nu ændrer på samtlige restauranter, skriver Business.dk.

Kan du se fejlen?
Det nye logo ser derfor sådan her ud: 

Foto: Pressefoto

I årevis har restaurantkæden nemlig skrevet Jensen’s Bøfhus, med apostrof før s’et, hvilket ikke er grammatisk korrekt i Danmark. Genitiv apostrofen bruges kun, hvis man har et navn der slutter på s, og skal markere ejefaldet, fx ‘Det er Anders’ cykel.'

Derfor kan alle dansklærere og grammatiknørder nu tage hinanden med på bøfhus, og det glæder Dansk Sprognævn at den markante fejl nu rettes: 

- Stavefejl i store firmaers logoer er ganske givet medvirkende til at stavefejl udbredes, og set i det lys er det godt, at Jensens Bøfhus nu skriver deres genitiv korrekt. Det er en ganske udbredt fejl at bruge apostrof i genitiv på dansk. Der er formentlig tale om afsmitning fra engelsk, siger seniorforsker Margrethe Heideman Andersen. 

Ads by MGDK