Barbie-chef til ledere: Tak dine ansatte

Sig tak! Så kort og simpel lyder opfordringen fra den nu pensionerede chef for legetøjskoncernen Mattel, Robert A. Eckert.

I sin tid som topchef efterlod han hver uge en håndskreven seddel med ordet "tak" ved de medarbejdere, der havde gjort det godt. Det skriver Jyllands-Posten.

- Fordi den personlige hilsen betyder meget i vores digitale tidsalder, forklarer han i et blogindlæg på Havard Business Reviews hjemmeside.

Nu opfordrer han andre til også at skabe en kultur, hvor man takker og påskønner hinandens indsats.

Erhvervspsykolog Majken Matzau tilføjer, at ros er vigtigt netop nu, fordi utrygheden og stressniveauet stiger under en recession.

- Derfor er både ros og anderkendelse lige nu endnu vigtigere for at styrke motivationen, trivslen, tilhørsfølelsen og meningsfuldheden blandt medarbejderne, siger hun til avisen.

Rådgivningschef i organisationen Lederne, Niels Henriksen, er delvist enig i teorien kaldet Appreciative Inquiry (værdsættende samtale, red.), men understreger:

- Man skal anerkende sine medarbejdere og fokusere på deres styrker. Det er ikke ensbetydende med, at man skal gå rundt og smile og være en onkel flink hele dagen. Ros og anerkendelse skal gives med måde, og kun når der er grund til det, ellers bliver det hult, siger han til Jyllands-Posten.

 

Dagens Gossip