EL om klimaplan: Flere skal tage bussen

Regeringens fremlægning af sin 2020-klimaplan var en blandet affære, der dog fungerer godt som oplæg til forhandlingerne.

Det siger politisk ordfører hos regeringens støtteparti Enhedslisten, Johanne Schmidt-Nielsen, i en pressemeddelelse.

- Regeringens idékatalog indeholder både skidt og kanel. Men alt i alt er det et godt forhandlingsgrundlag. Vi vil selvfølgelig tage yderligere forslag med til forhandlingsbordet og vi ser frem til at indlede forhandlingerne, siger hun.

Klimaplanen skal ifølge klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard reducere Danmarks CO2-udledning med fire millioner ton frem til 2020.

Samtidig, siger han på pressemødet, vil regeringen begynder med at invitere transportsektoren og landbrugssektoren til forhandlinger for at kigge på, hvordan målet kan nås.

Det har Johanne Schmidt-Nielsen og Enhedslisten et meget konkret bud på, fremgår det af pressemeddelelsen.

- Hvis vi som samfund skal udlede mindre CO2, er det helt nødvendigt, at flere vælger den kollektive transport frem for bilen. Det forudsætter, at bus, tog, metro og letbane bliver både billigere og bedre, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

- For mange mennesker er den kollektive transport ikke en reel mulighed i dag. Både fordi det er dyrt og fordi systemet ikke fungerer godt nok, siger hun.

Klimaloven, der ventes til afstemning efter jul, vil ifølge ministeren blandt andet indeholde krav om en årlig klimaredegørelse.

Redegørelsen skal vise, om Danmark er på den rette vej mod målet om 40 procents drivhusgasreduktion i 2020, skriver ministeriet.

- Vi er glade for, at regeringen endelig indkalder til forhandlinger om en ambitiøs klimaplan, som kan sikre, at vi indfrier vores fælles målsætning om at nå en CO2-reduktion på 40 procent i 2020, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

Energiforliget fra 2012 har sikret de første 34 procents reduktion af co2-udledningen i 2020.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV