Folkeskolelærere: Vi bliver svigtet

- Inklusion må ikke blive en spareøvelse", har undervisningsminister Christine Antorini (S) sagt igen og igen.

Men en ny panelundersøgelse foretaget af Scharling Research for fagbladet Folkeskolen viser, at lærerne oplever en helt anden virkelighed.

Otte ud af 10 lærere fortæller i fagbladet, at der ikke følger penge med, når de modtager en elev fra en specialklasse. Og en tredjedel oplever, at de har dårligere mulighed for at støtte børn med særlige behov efter reformen, viser undersøgelsen.

Eleverne med særlige behov er allerede på vej ind i klasserne. Men pengene, der bliver sparet på specialskolerne, har lærerne ikke set noget til.

En tredjedel af lærerne fortæller, at de får mindre støtte, end de fik for fem år siden til samme type børn, og 77 procent fortæller, at der ikke følger ekstra penge med, når de modtager en elev fra en specialklasse, skriver fagbladet Folkeskolen.

Det er ikke godt nok, hvis inklusionen skal lykkes, mener formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen:

- Forældrene skal være trygge ved, at deres barn får en god undervisning, uanset om barnet har særlige udfordringer eller ligger inden for det, vi kalder normalgruppen. Det er de ikke i dag, og det skal vi kunne levere som folkeskole.

Formanden for KL's børne- og kulturudvalg, Jane Findahl (SF), mener, at lærerne er godt klædt på.

- Lærerne har en rigtig god faglig og pædagogisk uddannelse, som de må tage udgangspunkt i, når de skal løse inklusionsopgaven. Som sådan er de klædt på, siger hun til fagbladet.

Hun tilføjer, at lærerne skal vænne sig til at tænke på støtte på andre måder end faste støttetimer i klasseværelset.

Målet med inklusionsreformen er, at 96 procent af alle folkeskoleelever skal gå i normalskolen. I dag gælder det kun 94 procent på landsplan.

Inklusionsreformen skal evalueres i maj.

/ritzau/

 

Dagens Gossip

Dagens TV