IC4-tog holder fortsat stillle efter chokerende oplevelse i Marslev på Fyn

IC45 tog. Foto: Jens Hasse/Chili foto

Det er stadig uvist hvornår DSBs IC4-tog atter får lov til at køre.

I starten af november måned 2011 kørte to forskellige IC4-tog forbi et rødt stopsignal, og siden den 14. november har hele IC4-flåden været grounded, og Havarikommissionen, en række internationale bremseeksperter samt DSB's egne specialister har udført minutiøse test af togenes bremsesystemer.

Det skete blandt andet efter at et IC4-tog var tæt på at brage ind i et godstog i Marslev på Fyn.

Toget brugte 2.800 meter på at bremse ned fra de 180 kilometer i timen, og blot små 400 meter før det ville ramme et godstog, holdt IC4-toget stille.

Et IC4-tog, der var fyldt med passagerere.

Nu har Havarikommissionen så offentliggjort en foreløbig redegørelse med resultaterne af de mange og grundige undersøgelser.

Og den administrerende direktør i DSB Vedligehold A/S, Frank Olesen, hilser redegørelsen velkommen.

Bliv ven med netnyhederne.dk på Facebook - klik her og vær med...

- Det glæder mig, at de grundige undersøgelser af IC4-togenes bremsesystemer nu er mundet ud i en foreløbig redegørelse, som DSB tager til efterretning. På baggrund af redegørelsen vil vi nu gå i dialog med Trafikstyrelsen om, hvilke yderligere sikkerhedstiltag der er nødvendige for, at IC4 igen kan komme ud at køre med passagerer.

- Sikkerhed står over alt andet i DSB, og det er med det perspektiv, at vi vil tage dialogen med Trafikstyrelsen. For selv om IC4 i alle test i denne periode har bremset bedre end de europæiske sikkerhedskrav, skal vi nu sammen med Trafikstyrelsen afklare, hvilke yderligere sikkerhedstiltag der kan komme på tale, siger Frank Olesen.

DSB vil i de kommende dage gå i dialog med Trafikstyrelsen om, hvornår IC4 igen kan komme i passagerdrift.

 

 

Dagens Gossip