Læsere raser over forside med druknet syrisk barn: “Men I misforstår budskabet”

I januar var vi alle Charlie under hashtagget #JeSuisCharlie (Jeg er Charlie, red.), da det satiriske magasin Charlie Hebdos redaktion i Paris blev stormet, og fire redaktionsmedlemmer blev skudt og dræbt.

Men nu vil læserne ikke være Charlie længere efter magasinets seneste kontroversielle forside, der forestiller det druknede syriske barn Aylan, der er blevet et ikon under flygtningekrisen.

På forsiden ligger døde Aylan i strandkanten med teksten ’Så tæt på målet’ og et McDonalds-skilt, der reklamerer for to børnemenuer til éns pris.

Læs også: Læsere raser: Charlie Hebdo gør grin med druknet, syrisk dreng

De rasende læsere har fuldstændig misforstået forsiden, fortæller Maajid Nawaz, formand og medstifter af den anti-ekstremisme tænketank Quilliam.

Den går ikke ud på at håne en død syrisk dreng. Den skal derimod håne Vestens modtagelse af flygtninge.

- Kære med-muslimer. Hvis I ikke forstår satire, så spørg nogen, før I går ud fra, at et intelligent venstreorienteret satiremagasin ikke er…. satire, skriver han på Facebook.

Læs også: Se de 17 rørende tegninger: Kunstnere mindes druknet barn i vandkanten

- McDonalds-billedet er en sviende kritik af den hjerteløse europæiske forbrugskultur i ansigtet på én af de værste menneskelige tragedier i vores tid.

Foruden Billedet af Aylan under McDonalds-skiltet, har satiremagasinet tegnet Jesus, der går på vandet, mens flygtninge drukner. Til det skriver Maajid Nawaz:

- Billedet af kristne, der går på vandet, mens muslimer drukner, er (tydeligvis) en kritik af hyklerisk europæisk kristen ‘næstekærlighed’.

Følg Dagens Mødre for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip

Dagens TV