Nye regler kan tvinge DSB til at dele

Udspillet fra EU's transportkommissær, Siim Kallas, rummer følgende elementer:

* Fælles standarder, så det bliver nemmere at køre tog på tværs af grænser.

Det betyder, at Det Europæiske Jernbaneagentur på bekostning af de nuværende nationale myndigheder skal være den eneste myndighed, der sætter normer for udstyr og sikkerhed.

* Driften af indenrigstrafik skal åbnes yderligere for leverandører udefra - enten ved at de kan tilbyde konkurrerende service eller kan byde på offentlige kontrakter, der i øjeblikket udgør 90 procent af alle togrejser i EU.

* Ifølge kommissæren er det i øjeblikket kun Sverige og Storbritannien, der har åbnet deres markeder fuldt ud, mens Tyskland, Østrig, Italien, Tjekkiet og Holland er på vej.

* Bedre styr på infrastrukturen.

Ansvaret for skinner og øvrige dele af selve netværket skal være uafhængigt af driften.

* For at styrke udviklingen af netværket foreslår kommissionen, at de ansvarlige for netværket kontrollerer alle funktioner som investeringsplanlægning, daglig drift og vedligeholdelse af netværket samt ansvar for køreplaner.

* Veluddannede og motiverede medarbejdere.

En tredjedel af medarbejderstaben ventes at gå på pension de næste 10 år. For at sikre kvaliteten lægger kommissionen op til, at man i højere grad end normalt kan kræve af nye spillere på markedet, at de tager medarbejdere med fra eksisterende virksomheder.

/ritzau/

 

Dagens Gossip