Pædagoger tordner mod regeringens skolereform

En af de faggrupper, som regeringen er helt afhængig af, hvis folkeskolereformens grundtanke om en mere sammenhængende skoledag skal blive til virkelighed - nemlig pædagogerne - viser sig nu at være stærkt kritiske over for reformen.

En række lokale formænd og faglige sekretærer for pædagogernes fagforening, Bupl, kalder udspillet visionsløst, skriver Information.

De anklager reformen for at skabe usikkerhed om, hvilken rolle pædagogerne skal have i den nye skoledag.

- Hvis jeg skal være grov, er der risiko for, at pædagogerne bliver nogle hospitalsklovne, som dukker op en gang imellem for at få det hele til at glide lidt lettere ned, siger Lars Møller, faglig sekretær i Bupl Aarhus, til Information.

I sit udspil til en reform af folkeskolen ønsker regeringen, at elevernes skoledag på alle klassetrin skal være længere.

Den længere skoledag skal fyldes ud med flere traditionelle undervisningstimer, men regeringen foreslår også, at der indføres nye såkaldte "aktivitetstimer", og det er i disse timer, at pædagogerne især er tiltænkt en rolle.

Men Bupl-repræsentanterne efterlyser, at regeringen sætter flere ord på, hvordan den rolle skal være.

Ifølge Lars Møller er det største problem ved regeringens reformudspil, at indholdet af de nye aktivitetstimer ikke er beskrevet.

- Som udspillet ser ud nu, kan pædagogens opgaver ende i nogle fragmenterede aktivitetstimer hist og pist, siger han.

På Christiansborg deler de borgerlige forligspartier Bupl-repræsentanternes undren over, at regeringen ikke har konkretiseret pædagogernes rolle. Både Venstre og Dansk Folkeparti er forvirrede over regeringens udspil, lyder det.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) afviser, at man ikke har tænkt pædagogerne ind i den ny folkeskole:

- Pædagogerne spiller en central rolle i vores folkeskoleudspil, fordi hele visionen om, at eleverne skal have flere timer på en mere varieret måde, forudsætter et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger.

- Den længere dag bygger netop på, at det er det bedste fra SFO-tiden og klubaktiviteterne, der skal være en del af skoledagen. Det er lige fra at koble teori med praksis, værkstedsarbejde eller relationsarbejdet, siger hun til Information.

/ritzau/

 

Dagens Gossip