Ryanair får bøde for reklame-fusk

Lavprisselskabet Ryanair har fået et rap over fingrene af den danske forbrugervagthund, Forbrugerombudsmanden.

Ryanair har måtte betale en bøde på 75.000 kroner for ikke at have fortalt hele sandheden om selskabets slagtilbud på flybilletter til én krone fra en aviskampagne.

De billige billetter skulle nemlig købes med et bestemt betalingskort. Ryanair nævnte ikke det gebyr på 40 kroner, som kom oveni prisen, hvis billetterne skulle købes med andre kort.

Ryanair indrykkede i april og maj 2009 tre avisannoncer med teksten "1 million sæder 1 kr.", "1 million sæder til 59 kr." og "1 million sæder 79 kr."

Det var dog en forudsætning for at få billetterne til de annoncerede priser, at der blev betalt med betalingskortet Visa Electron, men det skrev Ryanair altså ikke noget om i annoncerne.

- Hvis der blev betalt med andre betalingskort, skulle der ud over den annoncerede pris tillige betales et gebyr på 40 kroner. Denne oplysning fremgik ikke af annoncerne, men informationen var tilgængelig på Ryanairs hjemmeside, skriver Forbrugerombudsmanden.

Og det var vildledning af forbrugerne, lyder konklusionen.

Forbrugerombudsmanden anmeldte derfor i 2010 Ryanair for overtrædelse af markedsføringslovens § 3 om vildledning.

- Ryanair har nu accepteret at betale en bøde for forholdet, hvilket dermed afslutter sagen.

Hos Forbrugerombudsmanden er man tilfreds med, at sagen nu kan lukkes, oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

/ritzau/

 

Dagens Gossip