Ugeblade bløder: Læsere forsvinder i tusindevis

Der bliver længere og længere mellem, at vi danskere smider et glittet magasin eller et ugeblad i indkøbskurven, når vi køber ind.

Og umiddelbart er det især damebladene, der mister købere. Det viser de seneste tal fra Danmarks Statistik.

Det største fald står ugebladet Kig Ind for. På blot to år er ugebladets oplag faldet fra 53.000 til 37.000 - et fald på 30 procent.

Det næststørste fald ser man hos magasinet Woman, der sælger 23 procent færre blade - et antal på 11.000. Womans oplag lå sidste år på 37.000.

Også månedsmagasinet Isabellas mistede kunder, og oplaget faldt med 18 procent og har nu et oplag på 36.000 eksemplarer.

Det er ikke fordi, kvinderne er begyndt at købe andre blade. Se & Hør er faldet med 15.000 til 133.000 styk sidste år, mens faldet hos Billed Bladet har været på 11.000 til 161.000 blade.

Og de kulørte blade er heller ikke skiftet ud med aviser. Fra 2011 til 2012 er antallet af hverdagsoplag faldet med 11 procent fra 1,4 millioner til 1,2 millioner.

Også søndagsudgaverne holder for. Oplagene her er faldet med otte procent fra 833.000 i 2011 til 764.000 i 2012.

Sidste år var der 154.000 færre hverdagsoplag end i 2011. Det store fald skyldes blandt andet, at gratisavisen Urban er lukket.

Urban stod i 2011 for syv procent af det totale hverdagsoplag, svarende til 93.000. Så lidt over 60 procent af faldet mellem 2011 og 2012 kan forklares med nedlæggelsen af Urban.

/ritzau/

 

Dagens Gossip